Големият астероид 2021 KT1 ще премине покрай Земята на 1 юни

Ваня Милева Последна промяна на 31 май 2021 в 00:00 7238 0

Концепция на художник за астероида. Кредит: NASA / JPL

НАСА обяви, че потенциално опасен астероид с размерите на Айфеловата кула ще премине покрай Земята с голяма скорост на 1 юни.

Това е астероидът 2021 KT1 с изчислен диаметър от 150 до 330 метра. Ако астероид с такъв размер удари Земята, последиците ще са значителни. В случая с 2021 KT1 обаче няма място за опасения.

Според НАСА най-близкият подход до Земята е във вторник, 1 юни в 17:24 българско време (10:24 AM EDT), а най-късото разстояние ще бъде 7,24 милиона километра. Това е повече от 19 пъти разстоянието между Земята и Луната. Скоростта, с която ще прелети космическата скала, е около 64 000 км в час.

НАСА класифицира този астероид като потенциално опасен не защото астероидът е пряка заплаха за Земята, а защото астероидът отговаря на класификационната схема, която НАСА използва. Според НАСА астероидът е потенциално опасен, ако обектът (обикновено наричан PHO - потенциално опасни обекти) има диаметър по-голям от 150 метра и орбитата на астероида винаги пресича орбитата на Земята на разстояние по-малко от 7,5 милиона километри. Това съответства на 0,05 астрономически единици (1 AU е средното разстояние между Земята и Слънцето = 150 милиона км).

НАСА, ЕКА ,и други международни организации активно сканират звездното небе за потенциално опасни астероиди. Те следят отблизо около 26 000 близко прелитащи до Земята обекти (NEO - near-Earth objects), чиито орбити ги доближават до нашата планета. До момента около една трета от тези 26 000 по-големи астероида, за които се смята, че са близо до Земята, са картографирани.

На всеки 10 000 години се очаква астероид по-голям от 100 метра да достигне земната повърхност и да причини големи разрушения. Освен това организациите търсят начини да защитят Земята от астероид, преди да се сблъска с нашата планета. В момента НАСА и ЕКА работят по проект, наречен DART, който ще позволи да отклоняват потенциално опасните астероиди. По време на космическата мисия, която е планирана за 2022 г., космическите агенции ще разбият сонда в двоен астероид, Дидим.

NEO Earth Close Approaches, NASA/CNEOS