25 октомври 2020

Голяма част от земната кора липсва, но учените знаят вече кой е виновен (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 януари 2019 в 00:00 42230
Снимка: CC0 Public Domain

Има една геоложка загадка, която повече от век  озадачава изследователите. Липсват геоложки данни за близо половин милиард години.

Сега международен екип от учени откри доказателства, че това е продукт на удивителна ледникова ерозия през период, известен като „Земя - снежна топка“ (Snowball Earth), когато почти цялата планета е била покрита с лед.

В своята статия, публикувана в Proceedings of the National Academy of Sciences, екипът описва откритите доказателства и защо смятат, че подкрепят тяхната теория.

Преди повече от век, през 1869 г. геолозите забелязват, че в Гранд Каньон изглежда липсва скален слой. Пробите показват слой, датиращ от 540 милиона години, и непосредствено под него, слой, който е датиран на възраст 1 милиард години. Това поставя въпроса: Какво се е случило между тях? Тази празнина се наблюдава и на други места на Земята и е наречена "Голямото несъответствие" (Great Unconformity). За да обяснят липсата, учените разработиха две теории - или е имало драматично увеличение на отлаганията, или е имало мащабна и бърза ерозия. В това ново проучване изследователите твърдят, че са намерили доказателства, които подкрепят втората теория.

Стратиграфия на Гранд Каньон. Източник: Wikimedia Commons

Учените предполагат, че след периода „Земя - снежна топка“ се е развило мощно ерозионно събитие. Те смятат, че когато ледът се е оттеглял, е отнесъл в океана цял слой от кората, като го изхвърли в морето. Авторите на новото проучване изчислиха, че този ерозирал слой е имал средна глобална стойност от 3-5 километра скали и затова "липсва" от геоложките записи.

Ако случаят е такъв, логиката предполага, че проверката на морското дъно трябва да покаже голям слой скала от този период от време. Но такъв слой не е намерен. Изследователите предполагат, че това е така, защото скалите са погълнати в вътрешността на Земята при движението на тогавашните тектонични плочи.

Доказателствата за тази теория идват под формата на кристали от въпросния период - изследователите разполагат с изотопи на хафний и кислород, които съответстващи на такива кристали, претърпели ерозия при студени условия. Данните са получени от база данни с информация за 30 000 кристала циркон. Изследователите отбелязват, че радиоактивните изотопи изпълняват ролята на капсули на времето.

Огромната по мащабите си ерозия обяснява и защо са познати само два по-големи кратера от астероидни удари, станали преди повече от 700 милиона години, а датираните след това време са толкова много.

Между 717 и 580 милиона години Земята преминава през поредица от драматични заледявания. Дори на екватора планетата е била покрита с лед.

Авторите предполагат тези мощни ледници са отмили седиментните скали от предишните епохи и че подобна степен на ерозия е напълно съвместима с наблюдаваната в съвременна Гренландия.

Ако екипът на д-р Бренхин Келър (Brenhin Keller) от Геохронологичния център в Бъркли е прав, това не само ще обяснява една от най-старите загадки на геологията, но и подкрепя еволюционната теория, че появата на първите животни толкова скоро след "Снежната Земя" не е случайно - хранителните вещества, доставяни от толкова много ерозия, създава условия за оцеляване на сложни форми на живот. Камбрийският взрив на многоклетъчния живот е пряко свързан с изобилието на седименти от мащабната ерозия преди това.

Researchers suggest missing crust layer can be blamed on 'Snowball Earth',Bob Yirka, Phys.org