22 август 2019
  •  Говорят медиците

Google почита великия микробиолог Роберт Кох, роден на тази дата през 1843 г.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 декември 2017 в 10:0223990
Снимка: Wikimedia Commons

Веднъж в лабораторията на Роберт Кох влиза един млад лекар и застава пред една паница. - "Познайте какво има тук" - предлага известният микробиолог. "Холерен вибрион?" - "Не". - "Туберкулозни пръчици (бактерии)?" - "Не. Кренвирши, млади човече, кренвирши". Младежът се е заблудил, защото има неща, които са тясно свързани с техните откриватели или изобретатели. А фините пръчици, които предизвикват туберкулоза, са извесни като пръчиците на Кох.

За 28-ия си рожден ден д-р Кох получава от жена си микроскоп. Той се увлича от микробиологията и открива причинителя на антракс. В продължение на много години Кох търси бацила, който причинява туберкулозата - бич на 19-ти век. И го открива - оцветява със специален препарат храчка на пациент с туберкулоза и я изследва под микроскоп. През 1882 г. Кох съобщава, че е открил причинителя на туберкулозата. Година по-късно открива холерния вибрион и през 1905 г. получава Нобелова награда, защото спасява човечеството от туберкулозата.

Постулатите на Кох, известни като "триадата на Кох, определят как може да се докаже, че даден микроорганизъм е причинителят на някаква болест:

1. Микроорганизмът неизменно се среща в организма на болните хора (или животни) и отсъства при здравите индивиди;
  2. Микроорганизмът трябва да бъде изолиран от болния човек (или животно) и неговият щам трябва да се отгледа в чиста култура;
  3. При заразяване с чистата култура микроорганизми, здрав човек (или животно) се разболява.

Големият учен е известен с отговора си на Кайзер Вилхелм, който настоявал да получи по-специално лечение за разлика от обикновените хора. - "Невъзможно е - обяснява лекарят, - аз обслужвам всичките си пациенти като крале.

Любителите на бирата трябва да отдадааат особена почит към д-р Кох - ученият е смятал, че бирата е лекарство, поне за холера. Микробите загиват в рамките на няколко часа и болестта не се развива.

Днес Google почита великият учен с дудъл.