„Горещите Юпитери“ може би имат вода под облаците

Водата е гореща тема в изследването на екзопланети

Катя Димитрова Последна промяна на 10 юни 2016 в 09:54 3645 0

"Горещ Юпитер" - концепция на художник.

„Горещите Юпитери“, екзопланети със сходен размер като на Юпитер, често имат слоеве облаци или мъгла в своите атмосфери. Това пречи на космическите телескопи от открият атмосферната вода, която евентуално може да се намира под облаците, според проучване, публикувано в Astrophysical Journal.

Водата е гореща тема в изследването на екзопланетите, включително тип "горещ Юпитер", чиито маси са подобни на тази на Юпитер, но които са много по-близо до своята звезда, отколкото Юпитер е до Слънцето.

Те могат да достигнат до горещите 1100 градуса по Целзий, което означава, че всяка вода там ще бъде под формата на водна пара.

Астрономите са регистрирали много горещи Юпитери с вода в техните атмосфери и продължават да се откриват непрекъснато. Учени от Propulsion Laboratory на НАСА искат да разберат защо атмосферните води на тези гигантски светове са по-чести.

Изследователите са фокусирали вниманието си върху група горещи Юпитери, проучени от космическия телескоп на НАСА. Те открили, че атмосферата на около половината от планетите са блокирани от облаци или мъгла.

"Мотивацията на нашето проучване е да се види какво би било, ако тези небесни тела са групирани заедно, и да видим дали те споделят всякакви атмосферни свойства", посочва ръководителят на изследването Айшвария Айър (Aishwarya Iyer) от Калифорнийския държавен университет.

Новото изследване показва, че слоеве облаци или мъгла могат да попречат  да бъде открито значително количество атмосферна вода от космическите телескопи. Самите облаци вероятно не са съставени от вода, тъй като планетите са твърде горещи за съдържащи вода облаци.

В проучването учените разглеждат 19 горещи Юпитери, наблюдавани по-рано от телескопа Хъбъл. В 12 са открити водни пари в атмосферата. Тази информация се среща в повече от дузина изследвания. Методите на анализ и интерпретация варират, защото проучванията са проведени отделно. Липсва един всеобхватен анализ на всички тези планети.

Учените все още не знаят много за естеството на тези облаци и мъгла, включително това какво ги съставя. Във всички случаи изненадата им е голяма.

Новото изследване би могло да има последствия за следващите проучвания с бъдещи космически обсерватории като James Webb Space Telescope на НАСА. Екзопланети с гъст облачен капак може би крият други вещества, които да подскажат има ли възможност за живот на тях.

Тези резултати са важни и за да разберем как се формират планетите, посочват учените.