Градът е новата сцена на еволюцията

Наука OFFNews Последна промяна на 12 юни 2017 в 14:35 6751 2

Снимка: Sam Hobson/NPL

Животните еволюират по-бързо в градска среда, отколкото в отдалечени хабитати, показва проучване, представено на Научния фестивал в Челтнъм, Великобритания. Опитите на градските животни да се адаптират към живот в стресиращи условия се оказва, че имат огромни последствия за птиците, лисиците и ... комарите.

Птиците са развили своя собствена "градска музика" - по-висока и по-бърза форма на обикновените им песни, посочва като пример биологът Саймън Уот (Simon Watt), цитиран от Guardian. Причината се корени в това, че те трябва да се справят с шума по улиците.

Лисиците пък обикалят около кофите за боклук, а гълъбите спят по железопътните гари.

Според Саймън Уот, градовете представляват световни сцени на еволюция и поведенческа адаптация. Уот, който е основател на Ugly Animal Preservation Society, казва: "Ледените шапки се топят, дъждовните гори намаляват, единствената среда, която нараства, са градовете. Ако трябва да гледаме за еволюционни промени в днешния свят, то мястото за това са именно градовете... Не е нужно да ходим до Борнео, за да наблюдаваме еволюцията в действие".

Снимка: JACK LAKEY / TORONTO STAR

Промяната в песните на птиците се среща във всички видове. Освен това "те пеят по различно време - основно през нощта, заради уличното осветление", обяснява Уот. "Това не е еволюция, това е аклиматизиране - тези създания са свикнали с новата им среда и са се адаптирали, така че да бъдат чути над ниските тонове на шума от трафика", допълва той.

Уличните светлини освен това объркват и стресират птиците относно това кога трябва да спят.

Открити са птици, живеещи в градове, които са по-топли през зимата. Те се превръщат в пътници през зимата, тъй като температурите по гарите са средно с пет градуса по-високи. Гълъбите, неспособни да направят разлика между сезоните, защото градовете са изкуствено топли, се размножават през цялата година.

"Харесва ли ви или не гълъбите са тук, за да останат, и причината е, че ние сме изградили среда, която е перфектна за тях. Има храна навсякъде и е по-топло", коментира Уот.

Увеличават се и керкенезите и соколите, които навлизат в града, за да се хранят с гълъбите. Проучванията показват, че соколите скитници са започнали да се хранят през нощта като използват уличното осветление.

Освен това в някои периоди от годината вече могат да се открият повече гларуси навътре в сушата, отколкото по крайбрежието. "Оставаме пътека от боклука си, така че разбира се засягаме околната среда около нас", коментира Уот.

Той съобщава, че дори вид комари, които съществуват единствено в метрото в Лондон, са еволюирали да се хранят от хората. "Комарите са се прехвърлили от птиците върху хората, плъховете и мишките за своята прехрана. Това е нещо, което не може да бъде наблюдавано на повърхността - това е отделен вид", изтъква Уот.

Той описва как градските лисици, макар да имат достъп до почти неограничено количество храна, живеят средно само 15 месеца, докато продължителността на живота им е до 7 години. Причината е, че повечето загиват под автомобилните гуми.

Голямото черноглаво коприварче (Blackcap), което живее в Европа, обикновено мигрира в Мароко или южна Испания, постепенно е започнало да навлиза в големите градове, защото са по-топли, а хората ги хранят в градините си.

Това променя курса на тяхната еволюция, коментира Уот, защото те са развили по-дълги клюнове, които да им помагат да вадят ядки от телени клетки.

Victimized

13.06 2017 в 12:33

Това не е знак за еволюция, а за адаптация. Когато видите на лисиците да почнат да им растат крила, можете да говорите за еволюция...

12.06 2017 в 16:28

Кучетата в София (общинските) се научиха да пресичат на зелен светофар. Лисиците едва ли са по-глупави, така че е въпрос на време.