График на потъването на сондата "Касини" в Сатурн. Очаквайте "Големия финал" на 15 септември (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 август 2017 в 10:56 4692 0

NASA/JPL

Сред две седмици космическият кораб "Касини" ще приключи съществуването си като се потопи в атмосферата на Сатурн.

До 15 септември обаче той трябва да изпълни още няколко етапа на мисията си, за да се подготви за грандиозния финал.

Никоя друга мисия не е проучвала досега този уникален район. Това, което научаваме от тези последни обиколки, ще помогне да разберем повече как гигантските планети - и планетните системи навсякъде в космоса - са се оформяли и еволюирали, пише сайтът на мисията.

Фаталният скок на 15-ти септември е предрешен, откакто на 22 април гравитационен тласък от Титан постави 2.5-тонният апарат по траекторията на предстоящото му унищожение.

"Мисията на Касини е изпълнена с научни открития, а нашите уникални планетарни откровения ще продължат до самия край на мисията, когато Касини ще стане първата планетарна сонда на Сатурн, взела проби от атмосфера на Сатурн до последната секунда. Ние ще получаваме данни почти в реално време, когато апаратът се гмурне в атмосферата на Сатурн - това е наистина първото по рода си събитие" - разказва Линда Спилкър (Linda Spilker), учен от проекта "Касини" от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА.

Очаква се космическият кораб да загуби връзката си със Земята около 1-2 минути след началото на гмуркането в горната атмосфера на Сатурн.

Но по пътя надолу, преди да се загуби контакт, 8 от научните инструменти на Касини ще работят. По-специално, йонният и неутрален масов спектрометър (ion and neutral mass spectrometer -  INMS) на космическия апарат, който ще изследва директно проби от състава на атмосферата на гигантската планета. В деня преди потъването други инструменти на Касини ще направят подробни наблюдения с висока разделителна способност на полярните сияния на Сатурн, температурата и вихрите на полюсите на планетата. Камерата на Касини ще бъде изключена по време на последното спускане. Тя ще хвърли последен поглед към системата на Сатурн предишния ден (14 септември).

Една от най-вълнуващите снимки, направени от Касини. Светлият пиксел между пръстените на Сатурн е нашият дом - Земята.

По-долу е графика на мисията по пътя към големия финал:

• 9 септември - последно и най-близко прелитане, само на 1680 км от облаците на Сатурн, между газовия гигант и неговите пръстени;
  • 11 септември - последно прелитане покрай най-голямата луна на Сатурн, Титан. Въпреки че Касини ще бъде на разстояние 119 049 км гравитацията на спътника леко ще забави и насочи космическия кораб. Няколко дни по-късно, вместо да премине през най-отдалечените покрайнини на атмосферата на Сатурн, Касини ще се потопи прекалено дълбоко и няма да оцелее от триенето и нагряването;
  • 14 септември - "Касини" ще направи последни снимки на системата на Сатурн, по-специално на Титан, Енцелад, шестоъгълния вихър на северния полюс на газовия гигант и неговите пръстени и ще ги изпрати на Земята;
  • 15 септември (00:45 българско време) - Касини насочва антената си към Земята, започва комуникационна връзка, която ще продължи до края на мисията, както и ще изпраща обратно последни снимки и други данни събрани по пътя;
  • 15 септември (11:37 българско време) - "Големият финал" започва. Космическият апарат позиционира INMS за оптимално вземане на проби от атмосферата, предаване на данни в почти в реално време от сега до края на мисията;
  • 15 септември (14:53 българско време) - Касини ще влезе в атмосферата на Сатурн. Двигателите ще бъдат активирани на 10% от капацитета си, колкото да поддържат стабилност на антената за предаване на данни на Земята.
  • 15 септември (14:54 българско време) - двигателите Касини ще започнат да работят на 100% от мощността си. Атмосферните сили на планетата ще променят ориентацията на космическия кораб и връзката със Земята ще бъде прекъсната. В този момент Касини ще бъде на височина 1510 километра над облаците на Сатурн. Космическият кораб ще изгори като метеор. Мисията на Касини приключи.

Стартирала през 1997 г., сондата "Касини" изследва системата на Сатурн от пристигането си там през 2004 г. По време на проучванията си, Касини направи множество драматични открития, включително глобалния подледников океан на Енцелад, течните метанови морета на Титан, гигантския шестоъгълен вихър на Сатурн.