Грамофончетата са готови за междупланетен полет в космоса

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 май 2017 в 09:00 2873 0

Естествени слънцезащитни вещества позволяват на семената на  грамофончето да понесат дози ултравиолетова радиация, които биха унищожили голяма част от хората.

Те могат да издържат междупланетен полет и евентуално да бъдат изпратени на Марс, твърди ново проучване, публикувано в списание Astrobiology.

Преди десет години астронавти поставят около две хиляди семена от тютюн и на Arabidopsis thaliana (популярен моделен организъм) от външната страна на Международната космическа станция. 558 дни семената са били изложени на ултравиолетова и космическа радиация и резки промени на температурата. След завръщането си на Земята около 20% от тях не успяват да покълнат.

Десет години по-късно биологът Дейвид Тьопфер (David Tepfer) и неговите колеги от Изследователския център към Националния институт за агрономически изследвания (Institut National de la Recherche Agronomique), Версай, Франция, проучват ДНК на семената, които не са покълнали. След като изследват състоянието на фрагментите ​​в генома на растенията, учените представят хипотезата, че увреждането по естеството си не е фатално - в процеса на растежа си семената могат да коригират нанесените от ултравиолетовата повреди в ДНК и след това да покълнат.

След това учените провеждат експеримент за определяне на устойчивостта на растенията към високи дози от ултравиолетова радиация (до 2420 MJ/m-2). Те работят със семената на три вида: тютюн, Arabidopsis thaliana и грамофончета (Ipomoea carnea). Оказа се, че най-силна доза ултравиолетова радиация могат да издържат семената​на грамофончетата. Според учените това е така, защото обвивката на семената на растението съдържа флавоноиди, които действат като естествен слънцезащитен крем.