10 декември 2018
  •  Говорят медиците

Гравитацията на Луната може да направлява движенията на растенията

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 август 2015 в 08:3123400
Растенията може да извършват движения под въздействие на гравитационното привличане на Луната.

Движенията на листата на растенията може частично да сe повлияват от гравитационното притегляне на луната, точно както и приливите в океана.

Листата на някои растения се издигат и снижават под формата на денонощен цикъл, главно под въздействието на нивото на осветеност на средата. Но се оказва че дори растенията отглеждани на тъмно имат подобни цикли, което навежда на мисълта, че има още нещо, което участва в този процес.

Питър Барлоу (Peter Barlow) от Университета в Бристол в Обединеното Кралство е прегледал данните за движението на листата на бобови и други растения, съхранени от 20те години на миналия век. Той сравнил резултатите с данните за гравитационното притегляне на Луната по това време за съответното място, където са проведени експериментите.

Двете бази данни не съвпадат идеално, разказва Барлоу, но като цяло има видима корелация между движението на листата и интензитета на лунното притегляне. "Ако в опитите си получиш достатъчно примери за корелация, те могат и да се окажат реалната причина за феномена".

Не е ясно точно как Луната може да повлиява процеса, но може да се окаже, че това е свързано с движението на водата в специфична част от анатомията на растенията наречена пулвинус, или "свръзката", където листа се свързва със стеблото.

"Научната работа по влиянието на Луната и Слънцето върху биологичните системи е била обект на подигравки още в миналото", разказва Катарина Ридин (Catarina Rydin) ит Стикхолмския Университет в Швеция, която е открила, че опрашването при някои растения се влияе от фазата на Луната. "Изследвания като това са изключително важни за изясняване на ролята на извънпланетарни фактори за функционирането на биологичните системи".

Източник: New Scientist Magazine. Оригинално заглавие: "Moon’s gravity could pull plants to and fro"