Гравитацията на Слънцето може да усили междузвездна видео връзка

Наука ОFFNews Последна промяна на 03 юли 2017 в 08:00 4419 0

Илюстрацията показва спътника на DigitalGlobe WorldView-4, който предоставя изображения при разделителна способност от 30 сантиметра.

Трябва да изпратите съобщение през междузвездното пространство? Може да използвате Слънцето за усилване на сигнала.

Ново изследване, публикувано в arХiv, показва, че гравитацията на Слънцето може да се използва за усилване сигнали от междузвездна космическа сонда, позволявайки да се предава видео например от системата Алфа Кентавър, разказва NewScientist

Човечеството не е изпратило космически сонди все още достатъчно далече, за да се възползват от тази технология. Но кой знае, след време може да свърши работа за междузвездни комуникации.

Независимият астрофизик Майкъл Хипке (Michael Hippke) изчисли, че за да се получи сигнал с мощност от 1 ват от датчик на сонда около най-близката до нас система Алфа Кентавър, на Земята ще е нужен приемник с размер 53 километра - по-голям от Ню Йорк.

Но в своето проучване астрофизикът показва, че благодарение на гравитацията на Слънцето това ще може да направи телескоп с диаметър един метър. Просто трябва да се постави на правилното място - на разстояние от около 90 милиарда километра от нашата звезда. Това такова разположение ще осигури оптимално усилване на сигнала от гравитационната леща.

Разговор с Алфа Кентавър

Усилване на сигнала ще бъде важно за създаването на приемници за всякаква мисия в междузвездното пространство. Без него ще ни трябват огромни телескопи на Земята и големи източници на енергия за сондите.

Благодарение на ефекта на гравитационната леща, малко енергия ще е нужна за предаване на данни обратно към нашата Слънчева система през големи разстояния, а скоростта на данните ще бъде достатъчна, за да позволи изпращането на изображения и видеоклипове, въпреки че в момента все още са нужни най-малко четири години, за да получим данни от Алфа Кентавър.

Последното предложение за изпращане на сонди до Алфа Кентавър е проектът Breakthrough Starshot, който планира да изпрати флот от миниатюрни космически кораби с тегло само няколко грама и задвижвани от леки платна. Платната, лазерното задвижване и електрониката им се нуждаят години разработване.

По-лесно от Хъбъл

Предложеният от Майкъл Хипке космически апарат трябва да бъде разположен повече от четири пъти от сегашното положение на най-отдалечения от Слънцето космически кораб "Вояджър 1", който стартира преди 40 години и в момента е на разстояние от около 20,8 милиарда километра от нас.

"Планът на Майкъл Хипке, макар и труден, е съвсем реалистичен. Използвайки гравитационна маневра около Слънцето, можем да изпратим сонда на 90 милиарда километра от него за 25-30 години ", - коментира изследването Слава Туришев (Slava Turyshev), физик в Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА.

Независимо от очевидните трудности на такъв амбициозен проект, хората вече са изпратили в пространството много по-сложни технически космически телескопи и устройства. "Това, което предлагаме, е много по-лесно, отколкото създаването на космическия телескоп Hubble ", - заключава астрофизикът.

Европейската космическа агенция вече предложи план за телескоп в космоса, който да използва гравитационната леща на Слънцето, наречен мисия FOCAL. Космическият кораб ще бъде на минимално разстояние от 550 астрономически единици и ще използва Слънцето, което, според изчисленията на италианския астроном Клаудио Maконе (Claudio Maccone), при дължина на вълната 203 GHz може да усили сигнала с 1.3 х 10 15, което трябва да бъде достатъчно, за да се получат подробни снимки от повърхността на екзопланетите.