18 септември 2021

Гравитационните вълни могат да обяснят защо Вселената ускорено се разширява

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 декември 2020 в 09:01 30520
Суперкомпютърна симулация на сливане на черни дупки, изпращащи гравитационни вълни. Учените се надяват, че може да използваме тези вълни, за да намерим липсващото парче в нашето разбиране за Вселената. Кредит: Chris Henze/NASA

Физиците предлагат да се наблюдава как гравитационните вълни от сливащи се черни дупки или неутронни звезди взаимодействат със свръхмасивни черни дупки. Това би трябвало да помогне да се разбере защо нашата Вселена се разширява с ускорение.

Гравитационните вълни могат да разкажат много за света, в който живеем. Физиците предлагат да се използват тези трептения на пространство-времето, за да се разбере природата на ускореното разширяване на Вселената

Нашата Вселена непрекъснато се разширява и скоростта на този процес само нараства. Това обаче е трудно да се обясни с помощта на съществуващи физически модели. Едно от предположенията е, че в голям мащаб гравитацията се държи по различен начин, отколкото теорията на относителността я описва. Досега учените не са измислили начин да проверят това.

Авторите на новото проучване предлагат да се използват гравитационни вълни за тази цел. Изследователите твърдят, че е необходимо да се изследва взаимодействието на гравитационните вълни със свръхмасивните черни дупки или с галактически купове. По това, как се променят характеристиките на гравитационната вълна след това, може да съдим дали разбираме гравитацията правилно или не.

Например, в една от теориите физиците въвеждат допълнителна частица, за да опишат ускореното разширяване на Вселената. Тя, наред с други ефекти, би създала своеобразна „среда“ около големи обекти. Ако движеща се гравитационна вълна се сблъска със свръхмасивна черна дупка, това ще генерира нови трептения на пространство-времето. В зависимост от това с какво се е сблъскала вълната - самата дупка или „околната среда“ - полученото колебание ще има свои собствени характеристики.

Илюстрация на смесване на вълни и създаване на отчетлив нов подпис. Кредит: Ezquiaga/Zumal ácarregui

В своето проучване учените провеждат математическо моделиране и описват как характеристиките на вълните ще се променят при различни сценарии. Авторите се надяват да използват резултатите от своята работа, за да анализират данните, които гравитационно вълновият детектор LIGO ще получи през 2022 г., когато ще бъде рестартиран след усъвършенстване.

Справка: Gravitational wave lensing beyond general relativity: Birefringence, echoes, and shadows