25 юни 2018
  •  Говорят медиците

Гравитационните вълни, обяснени с котки, лисици и gif-чета

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 февруари 2016 в 09:32165331

Първото директно регистриране на гравитационни вълни от сливането на две черни дупки се обявено на 11 февруари, точно 100 години след предсказването им от Айнщайн.

Съвременната физика борави със сложен математически апарат, а Общата теория на относителността, макар и създадена преди 100 години, е недостъпна за нивото на средния гимназист - тензори, вълнови уравнения и т.н.

Затова сега ще се опитаме да обясним нещата просто - с gif-чета и сладки животинчета.

Гравитационни вълни се излъчват от всички тела, които имат маса и се движат с променливо ускорение. Ускорение означава движение, което не е праволинейно и равномерно (включително и относителен покой). Затова за ускорително движение се приема не само това, при което скоростта се променя, но и криволинейното движение, например движението в кръг. Ускорение означава, че на обекта въздейства друго тяло, затова и гравитационните вълни се наблюдават при двойки въртящи се едно около друго масивни тела. Две големи черни дупки по времето на сливането си са много подходящ за обект на наблюдение в търсене на ефектите на гравитационните вълни.

Гравитационната вълна "разклаща" физическото поле, огъва пространството и времето подобно вълните във водата. Но те са толкова слаби, че е почти невъзможно да се регистрират. Айнщайн ги прогнозира преди век в своята теория на гравитацията и там те са вълни в самата геометрия на пространството.

И сега тяхното съществуване е официално доказано.

Но нито едно голямо събитие, дори в науката, не може да мине без котки!

Една проста демонстрация на Общата теория на относителността.

Телата с огромни маси създават мощни гравитационни сили.
Загубата на енергия кара двойката да се сближава, да се върти все по-бързо и по-бързо, изкривявайки пространство-времето и пораждайки още по-мощни гравитационни вълни, докато най-накрая не се случи радикално преструктуриране на цялото гравитационно поле на двойката и двете черни дупки не се слеят в едно.

Това сливане ще бъде взрив с грандиозна мощност, но тази огромна енергия не е от светлина или частици материя, а деформация на пространството.

Трябва ни детектор, за да установим това, но може би в случая не е необходимо да е толкова прецизен...

И нека гравитационната сила бъде с теб!

stan 13.02 2016 в 19:43 1
Пълна профанация ! Толкова ли са зле хората днес ?