21 януари 2021

Хъбъл направи снимка на най-големия известен досега Айнщайнов пръстен

Такива обекти са идеална лаборатория за изследване на твърде тъмни и далечни галактики, които са недостъпни за директно наблюдение със съвременни инструменти.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 декември 2020 в 00:00 10560
Галактика GAL-CLUS-022058s, огъната от галактически куп, разполложен между неяи Земята. Кредит: ESA/Hubble & NASA, S. Jha

Галактиката GAL-CLUS-022058s изящно се извива около сферичния си партньор на изображението на космическия телескоп Хъбъл. Тя е фантастичен пример за наистина странно и много рядко явление - гравитационна леща.

За първи път е предсказано от Алберт Айнщайн в „Обща теория на относителността“ и представлява процес, при който светлината, идваща към наблюдател от далечен източник, се привлича и отклонява от гравитацията на междинен обект.

„Галактиката GAL-CLUS-022058s, разположена в съзвездието Пещ (Fornax), е най-големият и един от най-пълните Айнщайнови пръстени, откривани някога във Вселената. Заради формата и съзвездието, в което се намира, астрономите му даватимето „Разтопен пръстен“ според сайта на космическия телескоп.

На снимката по-горе гравитацията на светеща червена галактика (LRG) изкривява светлината от много по-далечна синя галактика. Обикновено такова огъване на светлината води до две забележими изображения на далечната галактика, но тук подравняването на лещите е толкова точно, че фоновата галактика се изкривява в подкова, в почти пълен пръстен. Тъй като подобен ефект на леща обикновено е бил предсказан с някои подробности от Алберт Айнщайн преди повече от 70 години, пръстени като този сега са известни като Айнщайнови пръстени. Въпреки че LRG 3-757 е открита през 2007 г. в данни от Sloan Digital Sky Survey (SDSS), изображението, показано по-горе, е по-късно наблюдение, направено с широкоъгълната камера на космическия телескоп Хъбъл. Силните гравитационни лещи като LRG 3-757 позволяват на астрономите да определят масата и съдържанието на тъмна материя в лещите на предния план на галактиките. Кредит: APOD /ESA/Hubble & NASA