"Хъбъл" видя една от първите галактики на Вселената (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 март 2016 в 14:12 12496 1

Подобно на фантастична машина на времето, когато астрономите насочат космическия телескоп Хъбъл далече в пространството, всъщност виждат назад във времето.

Сега международен екип от астрономи с помощта на орбиталната обсерватория откри и измери разстоянието до най-отдалечената и древна галактика, наблюдавана някога, от преди 13.4 милиарда години, съобщава сайтът на телескопа Хъбъл.

Докладът на екипа, воден от Паскал Ош (Pascal Oesch) от Йейлския университет, и направил за откритието е публикуван в Astrophysical Journal.

Тя се нарича GN-z11, изненадващо ярка е и се вижда в съзвездието Голяма мечка в състоянието, което е била само 400 милиона години след Големия взрив.

За да придобиете представа колко рано е това, ще ви припомним, че възрастта на Вселената е определена на 13.7 милиарда години, тоест ние виждаме новооткритата галактика от времето, когато Вселената е била само три процента от сегашната си възраст - една дори не "детска", а "бебешка" възраст.

"Нашите спектроскопски наблюдения показват, че галактиката може да е още по-далеч, отколкото първоначално предполагахме, точно на границите, до които можем да наблюдаваме с Хъбъл ", споделя Габриел Брамър (Gabriel Brammer), втори автор на изследването.

Екипът потвърди, че GN-z11 е с червено отместване 11.1, тоест галактиката е дори по-далече от първоначалните измервания. Тя е там само 200 -300 милиона години след времето, когато учените смятат, че са се образували най-първите звезди.

Източник: NASA, ESA, P. Oesch (Yale University), G. Brammer (STScI), P. van Dokkum (Yale University), and G. Illingworth (University of California, Santa Cruz)

Комбинацията от изображения на Хъбъл и Spitzer показват, че GN-z11 е 25 пъти по-малка от Млечния път и има само един процент от звездната маса на нашата галактика. Но новородената GN-z11 расте бързо, образувайки звезди със скорост около 20 пъти по-голяма от скоростта на звездообразуване на нашата галактика днес. Това прави малката галактика достатъчно ярка, за да могат да я открият астрономите.

"Това е извънредно постижение за Хъбъл. Той успя да победи всички предишни рекорди за измервани разстояния, държани в продължение на години от много по-големи наземни телескопи," отбелязва изследователят Питер ван Докум (Pieter van Dokkum) от Йейлския университет. "Този нов рекорд вероятно ще остане до старта на телескопа James Webb."

Откриването на GN-z11 създава нови проблеми за астрономите, защото всички модели на ранната Вселена не предвиждат толкова рано в еволюцията на Вселената да съществуват такива големи галактики, с повече от един милиард звезди. Това означава, че моделите трябва да се преработят.

В това откритие има и българска следа. Сред авторите на публикацията е и една млада българка - Ивелина Момчева от Йейлския университет.

Снимка: twitter.com/iva_momcheva

04.03 2016 в 16:09

Браво! Сред авторите на тази публикация е и една млада българка - Ивелина Момчева от Yale University!