25 септември 2017
  •  Говорят медиците

"Хъбъл" видя една от първите галактики на Вселената (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 март 2016 в 14:1249391
Снимка: NASA, ESA, P. Oesch (Yale University), G. Brammer (STScI), P. van Dokkum (Yale University), and G. Illingworth (University of California, Santa Cruz)

Подобно на фантастична машина на времето, когато астрономите насочат космическия телескоп Хъбъл далече в пространството, всъщност виждат назад във времето.

Сега международен екип от астрономи с помощта на орбиталната обсерватория откри и измери разстоянието до най-отдалечената и древна галактика, наблюдавана някога, от преди 13.4 милиарда години, съобщава сайтът на телескопа Хъбъл.

Докладът на екипа, воден от Паскал Ош (Pascal Oesch) от Йейлския университет, и направил за откритието е публикуван в Astrophysical Journal.

Тя се нарича GN-z11, изненадващо ярка е и се вижда в съзвездието Голяма мечка в състоянието, което е била само 400 милиона години след Големия взрив.

За да придобиете представа колко рано е това, ще ви припомним, че възрастта на Вселената е определена на 13.7 милиарда години, тоест ние виждаме новооткритата галактика от времето, когато Вселената е била само три процента от сегашната си възраст - една дори не "детска", а "бебешка" възраст.

"Нашите спектроскопски наблюдения показват, че галактиката може да е още по-далеч, отколкото първоначално предполагахме, точно на границите, до които можем да наблюдаваме с Хъбъл ", споделя Габриел Брамър (Gabriel Brammer), втори автор на изследването.

Екипът потвърди, че GN-z11 е с червено отместване 11.1, тоест галактиката е дори по-далече от първоначалните измервания. Тя е там само 200 -300 милиона години след времето, когато учените смятат, че са се образували най-първите звезди.

Източник: NASA, ESA, P. Oesch (Yale University), G. Brammer (STScI), P. van Dokkum (Yale University), and G. Illingworth (University of California, Santa Cruz)

Комбинацията от изображения на Хъбъл и Spitzer показват, че GN-z11 е 25 пъти по-малка от Млечния път и има само един процент от звездната маса на нашата галактика. Но новородената GN-z11 расте бързо, образувайки звезди със скорост около 20 пъти по-голяма от скоростта на звездообразуване на нашата галактика днес. Това прави малката галактика достатъчно ярка, за да могат да я открият астрономите.

"Това е извънредно постижение за Хъбъл. Той успя да победи всички предишни рекорди за измервани разстояния, държани в продължение на години от много по-големи наземни телескопи," отбелязва изследователят Питер ван Докум (Pieter van Dokkum) от Йейлския университет. "Този нов рекорд вероятно ще остане до старта на телескопа James Webb."

Откриването на GN-z11 създава нови проблеми за астрономите, защото всички модели на ранната Вселена не предвиждат толкова рано в еволюцията на Вселената да съществуват такива големи галактики, с повече от един милиард звезди. Това означава, че моделите трябва да се преработят.

В това откритие има и българска следа. Сред авторите на публикацията е и една млада българка - Ивелина Момчева от Йейлския университет.

Снимка: twitter.com/iva_momcheva

Видео към новината

BG 04.03 2016 в 16:09 1
Браво! Сред авторите на тази публикация е и една млада българка - Ивелина Момчева от Yale University!