14 декември 2019
  •  Говорят медиците

"Хаябуса 2" започва дългото си пътуване към дома, носейки проби от астероида Рюгу

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 ноември 2019 в 11:2711690
Екипът на мисията се сбогува с Рюгу, Кредит: ISAS/JAXA

Японският космически кораб "Хаябуса 2" излетя, носейки две проби от астероида Рюгу обратно към Земята за анализ.

„Това е емоционален момент!“, публикува екипът в акаунта на мисията в Twitter.

За сондата ще са нужни около пет дена, за да излезе от сферата на гравитационното влияние на Рюгу. През това време тя ще направи "прощални наблюдения", бавно отдалечавайки се от малката самотна космическа скала, която бе негов дом през последните 17 месеца. След това ще запали основните си двигатели за пътуването си обратно към Земята, което ще отнеме около година.

За първи път "Хаябуса 1" върна проби от астероид на Земята през 2010 г. Този път сондата ще носи проби от вътрешността на астероида, след като първо изстреля танталов куршум към повърхността на скалата, а след това  изхвърли експлозивен заряд, който изрови яма с размер около 20 метра.

Рюгу е реликва от формирането на нашата Слънчева система. Повърхността му е променена от милиони или милиарди години излагане на космическа радиация, но вътрешността му е още "девствена" и може да ни разкаже за ранните планети.

Мисията ще действа и като демонстрация за зараждащата се космическа индустрия. Възможността за получаване на ресурси като вода, желязо и силиций на астероидите може да е от съществено значение за човечеството в търсенето му на нов дом в други светове.

В момента космическият апарат на НАСА OSIRIS-Rex е на орбита около астероида Бену и е готов да вземе първата си проба в средата на 2020 година.

Източник: Hayabusa 2 begins long journey home carrying Ryugu asteroid samples, New Scientist