Хапче срещу стареене ще защити и астронавтите на Марс

Антония Петрова Последна промяна на 24 март 2017 в 10:06 6290 0

Кредит Wikimedia Commons

Учени съобщиха, че са направили откритие, което може да доведе до революционно лекарство срещу стареене.

Лекарството може да помогне за оздравяване на увредена ДНК и дори да защити от радиация астронавтите на НАСА, които ще отидат на Марс, съобщава Daily Мail.

Учени съобщиха, че са открили ключов процес за възстановяването на ДНК и стареенето на клетките, който може да доведе до скорошно разработване на хапче, което предовратява стареенето. Опитите върху мишки показват, че лекарството възстановява повредите по ДНК за седмица.

Очаква се до шест месеца да започнат тестовете върху хора.

По време на експериментите върху мишки екипът учени от Университета на Нов Южен Уелс (University of New South Wales) откриват, че лекарството директно поправя уврежданията в ДНК, причинени от излагане на радиация или стареене.

Проучването им е публикувано в European Heart Journal.

"Клетките на стари мишки бяха неразличими от тези на млади мишки само седмица след прилагане на лекарството", обяснява водещият автор проф. Дейвид Синклеър (David Sinclair) от UNSW School of Medical Sciences и Харвардската медицинска школа (Harvard Medical School) в Бостън.

"Това е най-близкото, което сме достигали до безопасно и ефективно лекарство срещу стареене и което е само след 3 до 5 години може да бъде пуснато на пазара, ако тестовете минат успешно", заявява професорът.

Работата на учените е привлякла вниманието на НАСА, пред която стои предизвикателството да опази своите астронавти в добро здраве по време на четиригодишната мисия до Марс. Дори след кратки мисии при завръщането си астронавтите са подложени на ускорено стареене заради космическата радиация, страдат от отслабване на мускулите, загуба на паметта и други симптоми. При мисията до Марс ситуацията ще бъде далеч по-тежка - 5% от мозъчните клетки на астронавтите ще загинат, а вероятността за рак ще достигне 100%.

Проф. Синклеър и колегата му д-р Линдзи Ву (Lindsay Wu) станаха победители на състезанието iTech на НАСА през декември миналата година. "Излязохме с решение на един биологичен проблем и то победи в надпревара с 300 участници", обяснява д-р Ву.

Космическата радиация не е проблем само за астронавтите. Всички хора на Земята са изложени на нея при полет със самолет. Полет Лондон-Сингапур-Мелбърн грубо се равнява на радиация на преглед с рентген на гърдите. На теория хапчето срещу стареене може да намали всички последствия от стареенето на ДНК при ползващите често самолети.

Другата група, която би се възползвала от тази разработка, са оцелелите от разрични видове рак в детска възраст. Според д-р Ву, 96% от тях страдат от хронични болести като достигнат 45 години, включително сърдечносъдови болести, диабет Тип 2, Алцхаймер и друг вид рак, които не са свързани с първоначалното заболяване в детска възраст.

"Всичко това се прибавя към увеличаващата се възраст, което е унищожително. Ще бъде страхотно да сторим нещо за това и ние вярваме, че можем да го направим с това вещество", добавя Ву.

Макар човешките клетки да могат по естествен път да възстановяват увредени ДНК, като например при изгаряне, то тази способност намалява с увеличаване на възрастта. Учените са открили, че сигналната молекула NAD+, която се намира във всяка клетка на тялото, играе ключова роля в протеиновите взаимодействия, които контролират възстановяването на ДНК.

При третиране на мишка с NAD+ бустер, наречен NMN, се подобрява клетъчната способност да възстановява увреждания в ДНК, причинени от излагане на радиация или стареене.

През изминалите четири години проф. Синклер и д-р Ву са работили върху прехвърлянето на NMN в лекарствена субстанция с компаниите MetroBiotech NSW и MetroBiotech International. Тестовете с хора ще започнат тази година в Brigham and Women's Hospital в Бостън.