21 ноември 2018
  •  Говорят медиците

Хавайски остров изчезна напълно от лицето на Земята (видео)

Учените предупреждават, че с продължаващото изменение на климата броят на подобни инциденти ще се увеличи.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 октомври 2018 в 11:3227571
Снимка: Chip Fletcher/YouTube

Сателитни снимки, публикувани тази седмица, разкриват, че целият Източен остров от Хавайския архипелаг е напълно потънал под водата, унищожен от мощните бури след урагана Уалака, един от най-интензивните урагани в Тихия океан, който се разрази през региона по-рано през месеца, съобщава ScienceAlert.

Снимките на острова преди унищожението му, предоставени от американската служба "Риба и дива природа" (FWS), разказват ужасяваща история за това, какво би могло да бъде бъдещето за подобни малки и ниско разположени пясъчни острови в продължаващото изменение на климата - с покачващото се морско ниво и все по-опустошителните за островите бури.

Размерът на острова не е голям - дължината му бе около километър, а широчината - 120 метра. Но въпреки сравнително малката си територия, островът бе важен за развитието и поддържането на местната фауна. Източният остров - заедно с близкия и също така пострадал от урагана остров Терн - бе основно местообитание на застрашените тюлени-монаси и място за гнездене за застрашените зелени морски костенурки.

Източният остров е част от Северозападната група Хавайски острови и областта е обявена за защитена територия през 2006 г. - третата по големина в света, наречена Папаханаумоукуакеа.

Това жизнено важно местообитание, което сега съществува само под вълните, вече не може да осигури безопасна и суха територия за тези животни и за морските птици. Изследователите все още не са дали оценка на мащаба на заплахата за местната дива природа, но перспективата е сериозна.

"Видовете са устойчиви, но до известна степен", коментира биологът Чарлз Литнан (Charles Littnan) от Националната океанска и атмосферна администрация (NOAA), отдела в Хонолулу. "Но в бъдеще тази устойчивост може да се окаже недостатъчна".

Според специалистът последствията все още не са катастрофални, но повтарящите се инциденти могат да доведат до изчезване на някои видове.

Това е видео, което си заслужава да видим е последният поглед отблизо на този хавайски рай за дивата природа.

tziko
24.10 2018 в 14:08 1
Да закарат един кораб с пясък и камъни и да го възтоновят, щом е важен за еоклогията. В Дубай колко острова направиха!?