21 май 2018
  •  Говорят медиците
Какво чувате, когато слушате аудиоклипа Яни/Лоръл?
Яни
Лоръл
Нито Лоръл, нито Яни
И двете!
резултати

Хавайският вулкан Килауеа изригна след трус с магнитуд 5.0 (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 май 2018 в 11:3534721
Кредит: USGS

Хавайският вулкан Килауеа избухна драматично няколко часа след земетресение с магнитуд 5.0, разтърсило Големия остров в четвъртък, 3 май.

Изригването изхвърли лава, засегнала жилищни райони в област Пуна на Големия остров, което наложи задължителни евакуации на хиляди жители на Лейлани Естейтс и Ланипуа Гардънс, съобщиха от The Honolulu Star Advertiser.

Местни хора разказват, че лавата се е издигала във въздуха на 45 метра и че изригването е звучало като реактивен двигател.

Около 17:23 часа местно време започва да се изхвърля пара от пукнатината, която се отваря в жилищния район Лейлани Естейтс, а скоро след това започва да се излива червена гореща лава в селището.

По-рано през деня трус с магнитуд 5,0 разтърсва един от двата активни отвора на Килауеа, кратера Pu'u 'O'ō, причинявайки падане на скали в кратера, съобщава NPR.

Този впечатляващ купол ​​е 20 метра висок фонтан от, заснет в Хавай . Кредит: USGS

Кратерът Pu'u 'Ō'ō се намира в източната част на рифтовата зона на вулкана и представлява "отдушник" на вулкана Килауеа, избухнайки почти непрекъснато от януари 1983 г., според доклад на Американската служба за геоложки проучвания (USGS).

Повече от 600 земетресения са поразили Големия остров от понеделник, според USGS, като повечето от тях са с магнитут между 2,0 и 2,5.

Преди няколко месеца с този непрекъснато изригващ кратер започна да се случва нещо необичайно - Pu'u 'Ō'ō започна да се надува като суфле от разтопена магма, като куполът става все по-голям.

"Тези сигнали ни подсказаха, че промяната е в ход", заяви пред Live Science геологът от USGS Джанет Баб (Janet Babb).

Лава изплува от пукнатина с дължина почти 150 метра, която се отвори в четвъртък (3 май) в Leilani Estates на Големия остров. Кредит: USGS

Дъното на кратера на Pu'u 'Ō'ō се срива в понеделник (30 април), а срутването притиска магмата под земята на югоизток към областта Пуна. Докато лавата не потече в Лейлани в четвъртък, геолозите не бяха сигурни дали магмата ще пробие повърхността.

Националният парк на Хавайските вулкани е затворен в източната рифтова зона заради сеизмичната и вулканична дейност.

Тези хипнотични кадри са уловени от хавайския фотограф Уорън Финц, който ги заснима привечер.

Синята лава се появява, когато светлината от залеза се пречупва от повърхността на разтопената лава, създавайки впечатляваща оптична илюзия.

yoghurt