Химичното вещество, което контролира живота и смъртта в космените фоликули

Ваня Милева Последна промяна на 27 юли 2022 в 00:01 7223 0

Ново изследване на фактори, които контролират живота и смъртта на клетките на космения фоликул, може да помогне на хората с плешивост, както и при заздравяването на рани. Кредит: Helpaeatcontu/Wikimedia

Едно единствено химично вещество е от ключово значение за контролирането на това кога клетките на космените фоликули се делят и кога умират. Това откритие може не само да послужи за лечение на оплешивяването, но и да ускори заздравяването на рани, тъй като космените фоликули са източник на стволови клетки.

Повечето клетки в човешкото тяло имат специфична форма и функция, определени по време на ембрионалното развитие, които не се променят. Например една кръвна клетка не може да се превърне в нервна клетка или обратното. Стволовите клетки обаче са като празните плочки в игра на скрабъл - те могат да се превръщат в други видове клетки.

Тяхната приспособимост ги прави полезни за възстановяване на увредени тъкани или органи.

"В научнофантастичните филми, където героите се лекуват бързо от наранявания, концепцията е, че това става благодарение на стволовите клетки", отбелязва математикът и биолог от Калифорнийския университет в Ривърсайд и съавтор на изследването Цисюен Уан (Qixuan Wang).

"В реалния живот новото ни изследване ни доближава до разбирането на поведението на стволовите клетки, така че да можем да го контролираме и да подпомогнем заздравяването на рани", обяснява Уан. Това изследване е описано подробно в наскоро публикувана статия в Biophysical Journal.

Черният дроб и стомахът се регенерират сами като реакция на наранявания. Екипът на Уан обаче изследва космените фоликули, защото те са единственият орган при хората, който се регенерира автоматично и периодично, дори без увреждане.

Изследователите определят как един вид протеин, TGF-beta, контролира процеса, при който клетките в космените фоликули, включително стволовите клетки, се делят и образуват нови клетки или организират собствената си смърт - в крайна сметка това води до смъртта на целия космен фоликул.

Напречен разрез на космен фоликул. Кредит: UCR

"TGF-бета има две противоположни роли. Той помага да се активират някои клетки на космения фоликул, за да създадат нов живот, а по-късно помага да се организира апоптозата - процесът на клетъчна смърт", отбелязва Уан.

Както при много други химични вещества, важното е количеството. Ако клетката произвежда определено количество TGF-бета, то активира клетъчното делене. Твърде голямото количество предизвиква апоптоза.

Никой не знае точно защо фоликулите се самоубиват. Някои хипотези предполагат, че това е наследена черта от животните, които се лишават от козина, за да оцелеят при високи летни температури, или се опитват да се маскират.

"Дори когато косменият фоликул се самоубива, той никога не убива резервоара си от стволови клетки. Когато оцелелите стволови клетки получат сигнал за регенерация, те се делят, създават нова клетка и се развиват в нов фоликул", посочва Уан.

Ако учените успеят да определят по-точно начина, по който TGF-бета активира клетъчното делене, и как химичното вещество комуникира с други важни гени, може би ще бъде възможно да се активират фоликулните стволови клетки и да се стимулира растежът на косата.

Тъй като много животни, включително и хората, притежават кожа, покрита с косми, перфектното заздравяване на рани би изисквало регенериране на космените фоликули. Възможността за по-прецизен контрол на нивата на TGF-бета би могла един ден да излекува и оплешивяването, което притеснява милиони хора по света.

"Потенциално нашата работа би могла да предложи нещо, което да помогне на хората, страдащи от различни проблеми", коментира Уан.

Справка: Katherine Dinh et al, A probabilistic Boolean model on hair follicle cell fate regulation by TGF-β, Biophysical Journal (2022). DOI: 10.1016/j.bpj.2022.05.035