21 април 2018
  •  Говорят медиците

Хищни птици използват огън, за да подгонят плячката си

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 януари 2018 в 08:4915170
Снимка: Robert Gosford/Crickey

Някои видове грабливи птици са се научили да използват огъня за свои цели, умение, смятано за уникално за хората. Птиците изглежда умишлено разпространяват горски пожари, за да подгонят плячката си. Откритието показва, че птиците може да са използвали огъня преди нас, разказва New Scientist.

През 2016 г. орнитологът Роберт Госфорд (Robert Gosford) докладва множество случаи, при които черната каня (Milvus migrans) и кафявите соколи (Falco berigora) разпространяват горски пожари в северната част на Австралия, нещо, за което разказват и местните аборигени. Но мнозина експерти приемат скептично съобщенията за това поведение. Те смятат, че дори птиците да имат роля в разпространението на пожарите, това едва ли е било преднамерено, а напълно случайно.

В отговор на критиките Госфорд прекарва последната година събирайки още разкази на очевидци как хищните птици умишлено пренасят запалени клонки, за да подпалят други части от поляните.

В най-новата си статия, публикувана в списание Ethnobiology, Госфорд описва детайли от още 20 съобщения на очевидци за такова поведение, както и добавя още един вид птица от семейство Ястребови Haliastur sphenurus в групата на крилатите подпалвачи.

Смята се, че птиците се възползват от подпалени от мълния горски пожари в северната част на Австралия. Това е естествен процес, който често се среща и флората и фауната са добре адаптирани към пожарите, които опустошават областта. Наблюдавани са грабливи птици да вземат запалени клонки от тези пожари и след това да летят до 50 метра до неизгорели петна от ливади и гори, където те умишлено ги пускат, разпространявайки огъня.

След това, птиците кацат пред настъпващия фронт на огъня и причакат дребни бозайници, влечуги, земноводни и насекоми, които се опитват да избягат от пламъците, и хващат нещастните същества.

Снимка: David O'Connor

Тази статия е събрала цяла нова поредица от случаи. Един от тях се съобщава от бившия пожарникар Дик Isen (Dick Eussen), който е гасял пожар в близост до Какаду в Северната част на Австралия. Той разказва как, след като са се справили с един, разбират, че друг пожар се е разпространил от другата страна на пътя и виждат как ястреб е кацнал на едно дърво с димяща пръчка в човката. При това повикване пожарникарите е трябвало да гасят общо седем нови пожари, започнати от птиците.

Това поведение може да обясни защо пожарите се появяват внезапно от другата страна на противопожарните просеки, а учените вече проучват за подобни съобщения от други части на света, като Африка и Северна и Южна Америка, за да разберем повече както за връзката на човечеството с огъня, така и за  разпространението на саваните.