Хората с шизофрения може би имат различни бактерии по гърлото си

Никола Кереков Последна промяна на 31 август 2015 в 10:00 5478 0

Кредит BlueMoon Images / BlueMoon Stock / Photolibrary

Учени установиха, че бактериите по гърлото на пациенти с шизофрения се различават по състав от тези при нормални здрави хора. Все още не е ясно дали това има някакъв ефект върху психичното им здраве и до колко се отразява на развитието на заболяването.

При сравнително малко изследване проведено в Щатите учени открили, че бактериите живеещи в гърлото на пациентите с шизофрения са значително по-различни от тези при здрави хора. Въпреки, че изследването предполага различия в работата на имунната система между пациентите и здравите хора, на този етап учените не са сигурни как точно да интерпретират откритието.

"Ролята на микробиома при човек остава цялостно неизследвана," докладват те в публикацията си. "Демонстрирано е, че микробиома влияе на развитието на мозъка и води до промени в поведението и познавателните способности при животни, а изследвания при хора предполагат, че това може да е важен фактор в редица заболявания"

Екипът от Университета "Джордж Вашингтон" са взели гърлени намазки от 32ма пациента - половината от които са диагностицирани с шизофрения. След като секвенирали геномите на бактериалните колонии, които обитавали гърлото на доброволците, те установили "значителни различия, както в типа, така и в рода на установените представители". Те регистрирали представители на род Proteobacteria, Firmicutes, Bacteroidetes и Actinobacteria и при пациенти с шизофрения, и при контролите, докато Ascomycota били много по-многобройни при пациентите с шизофрения.

Те също установили, че контролите имали много по-голямо видово разнообразие на бактерии, докато млечно-киселите бактерии се срещали по-често при пациенти с шизофрения, включително видове от род Lactobacilli и Bifidobacterium за които е демонстрирано, че могат да повлияват хроничното възпаление.

Тъй като бактериите в гърлото идват основно от червата, резултатите са в подкрепа по нарастващото количество данни, които предполагат за връзка между функцията на мозъка и чревния микробиом. И това никак не е изненадващо, предвид факта, че 90% от човешкото тяло изобщо не е човешко - 90% от клетките в телата ни всъщност са бактерии, които съдържат около 100 пъти повече генетичен материал от човешкия геном, а общата им маса горе долу отговаря на масата на човешкия мозък.

Миналата година, учени от Ирландия също са изследвали как тези микроорганизми могат да повлияят на хората с шизофрения и резултатите на техните преклинични изследвания показали, че "тези микроорганизми имат съществено значение на познавателните функции и характеристиките на поведението, като социални взаимоотношения и способност за регулиране на стреса," според статията публикувана в Molecular Psychiatry. "Ние сме силно зависими от невроактивните субстанции, продуцирани от тези бактерии," заключават изследователите.

Но как бактериите, които се придвижват от червата в гърлото могат да имат някакъв вфект върху мозъка? Това все още не е ясно, но това което знаем е, че имунната система изглежда е по-слаба при пациенти с шизофрения, което може да обясни разликите във видовия състав установени в това изследване, както и в друго изследване, което демонстрира, че бактериите, които ни обитават могат да повлияват настроението ни.

За да получим по-убедителен отговор на този въпрос ще трябва да се проведе много по-голямо изследване, което освен това да анализира бактериите директно от червата на пациентите с шизофрения и да ги сравни с тези при здравите контроли. И все пак това изследване може да доведе до разработване на по-точни тестове за податливост на шизофрения, които да се основават на бактериални проби, както посочва Александра Осола (Alexandra Ossola) в Популярна Наука. "Ако бъдещите изследвания разкрият специфични, универсални различия между здравите и пациентите с шизофрения, лекарите може да открият биомаркери в микробиома, които да се използват за по-бързо и точно диагностициране. Ако учените успеят да разберат механизмите, по които бактериите предизвикват или задълбочават заболяването (да се открие реална връзка, а не просто корелация), това пък може да се използва за откриване на нови лечения за шизофрения."

Още за ролята на естествената ни чревна микрофлора може да разберете от това клипче на AsapScience: