Хората са били хищници в продължение на 2 млн години, после са открили зеленчуците

Нашите предци от каменната ера са яли предимно месо

Ваня Милева Последна промяна на 08 април 2021 в 00:18 12028 0

Според ново изследване хората от каменната ера са се хранили предимно с месо и са се специализирали в лова на големи животни. Кредит: Dr. Miki Ben Dor

Изследователи от Университета в Тел Авив успяха да реконструират храненето на хората от каменната ера.

Въпреки широко разпространеното убеждение, че хората дължат своята еволюция на разнообтазното хранене както с месо, така и със зеленчуци, учените доказват, че древните хора всъщност са били много добри ловци хищници,които са ловували големи животни в продължение на два милиона години. Само изчезването на по-едрите животни, т.нар. мегафауна, в различни части на света и намаляването на източниците на животинска храна към края на каменната ера, е накарало хората постепенно да увеличават растителния елемент в храненето си, докато накрая поради липса на друг избор, освен да култивират както растения, така и животни - са били принудени да станат земеделци и скотовъди.

В проучване, публикувано наскоро в American Journal of Physical Anthropology, учени от Университета в Тел Авив, Израел, и Университета в Миньо в Португалия изследват съвременната биология, за да определят дали хората от каменната ера са специализирани месоядни животни или универсални всеядни животни.

„Досега опитите за възстановяване на какъв е бил начинът на хранене на хората от каменната ера се основаваха предимно на сравнения с обществата на ловците-събирачи от 20-ти век“, разказва един от авторите на изследването Мики Бен-Дор (Miki Ben-Dor), изследовател от Университета в Тел Авив.

„Това сравнение обаче е безполезно, тъй като преди два милиона години обществата на ловци-събирачи са можели да ловуват и да консумират слонове и други големи животни - докато съвременните  ловци-събирачи нямат достъп до такова изобилие. Цялата екосистема се е променила и условията не могат да се сравняват. Решихме да използваме други методи за реконструкция на диетата на хората от каменната ера: да изследваме паметта, запазена в собствените ни тела, метаболизма, генетиката и физическото ни изграждане. Човешкото поведение се променя бързо, но еволюцията е бавна. Тялото помни".

В безпрецедентен по своята степен процес д-р Бен-Дор и колегите му събират около 25 доказателства от около 400 научни статии от различни научни дисциплини, разглеждащи основния въпрос: Специализирани ли са били хората от каменната ера като месоядни или са били универсално всеядни? Повечето доказателства са намерени в изследвания върху съвременната биология, а именно генетика, метаболизъм, физиология и морфология.

„Един важен пример е киселинността на човешкия стомах“, обяснява д-р Бен-Дор. „Киселинността в стомаха ни е висока в сравнение с всеядните и дори с другите хищници. Производството и поддържането на силна киселинност изискват големи количества енергия и съществуването й е доказателство за консумация на животински продукти. Силната киселинност осигурява защита от вредни бактерии, съществуващи в месото, и праисторическите хора, които ловят големи животни, чието месо е било достатъчно за дни или дори седмици, често консумират старо месо, съдържащо големи количества бактерии, и по този начин е необходимо да се поддържа високо ниво на киселинност".

Еволюцията на HTL по време на плейстоцена, както се интерпретира въз основа на съвкупността от доказателствата. Кредит: Dr. Miki Ben Dor

Друга индикация, че сме били хищници, е структурата на мастните клетки в телата ни. В телата на всеядните мазнините се съхраняват в относително малък брой големи мастни клетки, докато при хищниците, включително хората, е обратното: имаме много по-голям брой по-малки мастни клетки. Значителни доказателства за еволюцията на хората като хищници са намерени и в нашия геном. Например генетиците са стигнали до заключението, че „области на човешкия геном са били затворени, за да се даде възможност на богата на мазнини диета, докато при шимпанзетата области на генома са били отворени, за да се даде възможност на богата на захар диета.

Доказателствата от човешката биология са допълнени с археологически доказателства. Например, изследвания върху стабилни изотопи в костите на праисторически хора, както и ловните практики, уникални за хората, показват, че хората са се специализирали в лов на големи и средни животни с високо съдържание на мазнини. Сравняването на хората с големите социални хищници в днешно време, които ловуват големи животни и получават над 70% от енергията си от животински източници, затвърждава заключението, че хората са се специализирали в лов на големи животни и всъщност са били най-вече хищници.

„Ловът на големи животни не е хоби“, коментира д-р Бен Дор. „Това изисква много знания и лъвовете и хиените постигат тези способности след дълги години обучение. Очевидно е, че останките от големи животни, открити в безброй археологически обекти, са резултат от високото майсторство на хората като ловци на големи животни. Много изследователи, които изучават изчезването на големите животни, са на мнение, че хората са изиграли основна роля за това изчезване - и няма по-добро доказателство за специализацията на хората в лова на големи животни. Най-вероятно, подобно на днешните хищници, самият лов е бил фокус на човешката дейност през по-голямата част от човешката еволюция".

Мултидисциплинарната реконструкция, проведена от изследователи Университета в Тел Авивна в продължение на почти десетилетие, предлага пълна промяна на парадигмата в разбирането за човешката еволюция. Противно на широко разпространената хипотеза, че хората дължат своята еволюция и оцеляване на своята гъвкавост в храненето, която им позволява да комбинират лова на животни със зеленчукови храни, тук се очертава картината на хора, които еволюират най-вече като хищници на големи животни.

„Археологическите доказателства не пренебрегват факта, че хората от каменната ера са консумирали и растения“, добавя д-р Бен-Дор. "Но според резултатите от това проучване растенията са станали основен компонент на човешката храна към края на ерата".

Доказателствата от генетичните промени и появата на уникални каменни инструменти за преработка на растения довеждат изследователите до заключението, че от преди около 85 000 години в Африка и преди около 40 000 години в Европа и Азия, започва да се наблюдава постепенно нарастване на консумацията на растителни храни както и разнообразие в храненето - в съответствие с променящите се екологични условия. Този възход е придружен от увеличаване на местната уникалност на каменните инструменти, което е подобно на разнообразието от материални култури в обществата на ловците-събирачи от 20-ти век. За разлика от тях, през двата милиона години, когато според изследователите хората са били ловки хищници, в каменните сечива са наблюдавани дълги периоди на сходство и приемственост, независимо от местните екологични условия.

„Нашето проучване засяга много сериозни текущи противоречия - както научни, така и ненаучни“, коментира проф. Ран Баркай (Ran Barkai) от катедрата по археология в Университета в Тел Авив.

„За много хора днес палеолитната диета е критичен въпрос не само по отношение на миналото, но и по отношение на настоящето и бъдещето. Трудно е да се убеди правоверен вегетарианец, че неговите предци не са вегетарианци и хората са склонни да бъркат личните вярвания с научната реалност. Нашето проучване е както мултидисциплинарно, така и интердисциплинарно. Предлагаме картина, която е безпрецедентна по своята широта, която ясно показва, че хората първоначално са били върховни хищници, които са се специализирали в лова на големи животни. Както открива Дарвин, адаптацията на видовете към получаването и преработката на храната е основен източник на еволюционни промени и следователно твърдението, че хората са били върховни хищници през по-голямата част от своето развитие, може да осигури широка основа за фундаменталните концепции за биологичната и културна еволюция на хората".

Справка: “The evolution of the human trophic level during the Pleistocene” by Miki Ben‐Dor, Raphael Sirtoli and Ran Barkai, 5 March 2021, American Journal of Physical Anthropology.  DOI: 10.1002/ajpa.24247