Хората са на път да унищожат общо 50 милиарда години еволюционна история

Най-малко 50 милиарда години уникална еволюционна история е изложена на риск, разкри ново проучване.

Ваня Милева Последна промяна на 28 май 2020 в 00:00 10132 1

Bebe панголин. Кредит: Yingboon Chongsomchai, ZSL.

50 милиарда са общите години еволюция на цели клонове застрашени видове от еволюционното дърво. Това са много години, само възрастта на Вселената е под 14 милиарда.

Някои от най-странните и най-прекрасните животински видове вероятно са следващите в шестото масово изчезване, причинено от хората. Но не унищожаваме само отделни видове, а цели клони от нашето еволюционно дърво на живота, според учените, които се опитват да разберат какво точно рискуваме и как да дадем приоритет на ужасно стесняващите се ресурси.

За първи път учените изследват как районите с важни концентрации на еволюционно обособени и застрашени видове се влияят от човешката дейност.

Всеизвестно е, че хората са причинили изчезването на много видове чрез посегателство върху местообитанията им, лов, риболов и търговия с диви животни, новото проучване разкри важни прозрения, които са пропуснати преди.

Изследователи от Лондонското зоологическо дружество (ZSL) и Имперския колеж в Лондон завършиха един от най-изчерпателните анализи на еволюционната история на земните гръбначни животни и как безброй видове земноводни, птици, бозайници и влечуги са засегнати от човешката дейност - както се очаква, положението изобщо не е розово.

Например авторите заключават, че много региони по света, в които се намира най-много уникално еволюционно наследство, са и едни от най-засегнатите от човешкото присъствие. Това са Карибите, Западните Гхати в Индия и големите региони на Югоизточна Азия.

Костенурката на река Мери (Elusor macrurus) е застрашена костенурка е ендемична за река Мери в югоизточната част на Куинсланд, Австралия. Уникалната визия на тази костенурка е причината този вид да стигне до ръба на изчезването. През 60-те и 70-те години на миналия век, кротката костенурка е била изключително популярен домашен любимец. Кредит: ZSL, Chris Van Wyk.

„Установихме, че най-важните области в световната еволюционна история са изправени пред много по-високи нива на човешко въздействие, отколкото очаквахме, като 3/4 -и от региони с най-голямо биоразнообразие са под висок или много висок натиск. Обратно, само 5% от тези важни области са под малко или никакво човешко въздействие”, коментира водещият автор Рики Гъмбс (Rikki Gumb) пред ZME Science.

„Когато определихме мащаба на въздействието от човешките дейности върху еволюционното дърво на земноводните, птиците и бозайниците, открихме, че то е немислимо голямо: близо 50 милиарда години уникална еволюционна история е изложена на риск да бъде загубена завинаги поради действията на човечеството. Големите числа обикновено се свързват с астрофизиката, а не с биоразнообразието".

Гъмбс и екипа му от международни изследователи използват данни за риска от изчезване за повече от 25 000 вида, заедно с модел, който показва връзката между живите и изчезналите видове (филогения), за да преценят каква част от тази еволюционна история se унищожава.

Групи от близко свързани видове, като панголини и тапири, представляват милиони години еволюционна история по един клон на живота, който скоро може да бъде изгубен завинаги. Има и уникални, еволюционно различаващи се видове - като ай-ай - които са единственият останал резултат от много дълъг еволюционен клон.

Необичайните ай-ай са единствените примати, развили допълнителен пръст. Снимка: Wikipedia

Когато тези загуби са изчислени в еволюционното дърво, те добавят към над 50 милиарда години еволюционно наследство, което в момента е изложено на риск. Размерът на пораженията вероятно е подценен, тъй като все още няма достатъчно данни за много видове, освен това са разгледани само гръбначни животни, които живеят на сушата.

Реалността може би е още по-потискаща, тъй като този анализ е само върхът на айсберга. Проучването не отчита намаляването на биоразнообразието на насекомите (повече от 40% от които са застрашени от изчезване), растения или гъби.

"Нашите анализи разкриват огромния мащаб на загубите, ако не работим по-усилено, за да спасим глобалното биоразнообразие", предупреждава Гъмбс.

„За да поставим някои от числата в перспектива, само при влечугите се губят поне 13 милиарда години уникална еволюционна история, приблизително същия брой години, изминали от началото на цялата Вселена.

Китоглавата чапла (Balaeniceps rex) е много голяма птица, подобна на щъркел. Кредит: ZSL, Claudia Gray.

Еволюционно отделните видове имат черти и качества, които не се срещат в други видове от животинското царство. Загубата на видове с уникални функции в околната среда може да доведе до по-нататъшното прекъсване на нишки в мрежата на живота от взаимозависимости в различни среди.

Например, тапирите играят важна роля за покълването и разпръскването на семената, така че загубата им би могла да повлияе и на растенията в горските им местообитания, и от своя страна да засегне животните, които разчитат на тези растения, и така нататък - като последователно падащи плочки домино.

„От всички данни, които имаме за застрашените видове, знаем, че най-големите заплахи са разрастването на селското стопанство и глобалното търсене на месо", заяви Гъмбс пред CNN.

„Надяваме се, че това изследване може да вдъхнови другите да развият по-добро разбиране и да осигурят ефективно опазване на видовете, които изтъкваме като приоритети, преди да е станало твърде късно. Това проучване подчертава колко вредна е настоящата ни глобална система за бъдещето на биоразнообразието и трябва да наложим промени на всички нива, преди да е късно за най-уникалното и застрашено многообразие в света“, заключава Гъмбс.

Справка: Global priorities for conservation of reptilian phylogenetic diversity in the face of human impacts
Rikki Gumbs, Nature Communications, https://doi.org/10.1038/s41467-020-16410-6

Human activity might undo more than 50 million years of evolution, ZME Science

Humans Are on Their Way to Annihilating 50 Billion Years of Evolutionary History, ScienceАlert

Явор

28.05 2020 в 09:38

Така е. Ставате все по-възприемчиви. А сега си представете (не, не е доказано - представяйте си) че това нещо отиде в Космоса. Там н.в. Той и Тя ще направят същото и с друга планета, с цяла галактика, с Вселени - капитализъм, войни за чужд ресурс, колонизации на туземни видове и планети с цел експлоатация на живота и ресурса ИМ. Представете си, че на Негово Величество обаче се води досие. Кой ще го пусне в Космоса? Продължавайте да си представяте как има кой, или какво, или кои да водят това досие и да наблюдават.