07 август 2020

Хората са пристигнали в Северна Америка преди около 24 000 години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 януари 2017 в 11:45 61811
Долната челюст на кон от Cave 2 показва серия нарязани следи по повърхността, нсй-вероятно с каменен инструмент. Снимка: Université de Montréal

Първото навлизане на хора в Северна Америка през Беринговия проток е станало 10000 години по-рано, отколкото се предполагаше преди, сочи анализ на древни кости на животни, намерени в северната част на Юкон, Канада.

Резултатите са публикувани в списание PLoS ONE.

Това е доказано без сянка на съмнение от Ариан Бьорк (Ariane Burke), професор от катедрата по антропология на Университета в Монреал и докторанта Лориан Буржо (Lauriane Bourgeon), съобщава Science Daily.

Най-ранната дата на заселване на Северна Америка се смята, че е станало преди 14000 години, според най-ранните датирани археологически обекти, сега според новото проучване се оценява на 24000 г. , в разгара на последния ледников период или последния ледников максимум.

Изследователите направиха откритието си използвайки артефакти от пещерите Блуфиш (Bluefish), разположена на брега на река Блуфиш в северната част на Юкон.

В нея се водят разкопки в периода 1977-1987 г. под ръководството на канадския изследовател д-р Жак Сенк-Марс (Jacques Cinq-Mars), пещерата има уникално място в праисторията на този район.

Въз основа на радиовъглеродно датиране на животински кости, д-р Сенк-Марс прави смелата хипотеза, че човешкото селище в района датира още отпреди 30 хиляди години.

При липса на други археологични находки с подобна възраст, хипотезата на д-р Сенк-Марс "остана изключително спорна в научната общност".

"Пещерите Блуфиш е най-старият известен археологически обект в Северна Америка. Нашите резултати показват, че хората са населявали тези пещери най-рано отпреди 24000 години", - заявиха Буржо и съавторите.

Екипът изследва 36000 костни фрагменти на бозайници, намерили смърта си на мястото. Цялостният анализ на някои парчета разкрива неоспорими следи от човешка дейност в 15 кости. Около 20 други фрагменти също показват вероятни следи от същия тип активност.