Храните с високо съдържание на протеини са полезни за здравето на сърдечно-съдовата система

Никола Кереков Последна промяна на 28 август 2015 в 15:07 10344 0

Богата на протеини диета

Кредит www.dailyhealthtips24.com

Приема на по-високи количества протеини от животински източници е свързан с понижено ниво на артериална ригидност.

Да се поемат храни, богати на аминокиселини, може да е толкова полезно за сърцето ни, колкото и спирането на тютюнопушеното или повече физически упражнения, според ново изследване на Университета в Източна Англия (University of East Anglia - UEA).

Ново изследване, публикувано днес, показва, че хора, които се хранят с високи количества от определени аминокиселини, срещащи се в голямо количество в месо и определени растителни протеини, може да понижи кръвното налягане и артериалната ригидност.

Степента на асоциацията е сходна на тези, докладвани преди това за различни рискови фактори в ежедневието ни, като повишения прием на соли, ниската физическа активност, консумацията на алкохол и тютюнопушенето.

Учените изследвали ефекта на седем аминокиселини за функционирането на сърдечно-съдовата система при почти 2000 жени със нормален BMI коефицент. Данни идват от TwinsUK - най-големия регистър на близнаци във Великобритания с повече от 12 000 регистрирани близнаци, които са използвани при изследване на отношението на различни генетични и фактори на околната среда за възникването на заболявания, свързани с напредването на възрастта.

Те изследвали диетата на индивидите и я сравнили с клинични показатели като кръвно налягане и дебелина и ригидност на кръвоносните съдове. При това учените открили убедителни доказателства, че тези, които консумират най-високи количества аминокиселини, имали по-ниско кръвно налягане и артериална ригидност.

Учените обаче открили, че източникът на тези храни бил ключов - по-високия прием на аминокиселини от растителни източници бил свързан с по-ниско кръвно налягане, а високият прием от животински източници бил свързан с по-ниски нива на артериална ригидност.

Аминокиселините от растителен произход спомагат за поддържане на ниско кръвно налягане и по този начин намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания. Източник: NutraIngredients-USA (CC BY-SA 3.0)

Водещият изследовател д-р Ейми Дженингс (Amy Jennings) от UEA's Norwich Medical School изяснява: "Изследването ни показва защитен ефект на няколко аминокиселини за сърдечносъдовата система. Повишаването на приема на храни, богати на протеини като месо, риба, млечни продукти, бобови растения, броколи и спанак, може да е важен и лесно достъпен начин да се понижи риска от сърдечно-съдови заболявания при хората.

Резултатите от предишни проучвания са осигурили доказателства, че богатата на протеини диета се свързва с понижено кръвно налягане. Ние искахме да проверим дали животинските и растителните източници са по-полезни - така че се задълбахме в темата и се концентрирахме върху няколко аминокиселини, които се срещат и в месо, и в растителна храна.

"Изследвахме седем аминокиселини - аргинин, цистеин, глутамат, глицин, хистидин, левцин и тирозин. Глутаматът, левцинът и тирозинът се откриват във високи количества в животински източници и по-високият им прием бе свързан с по-ниски нива на артериална ригидност."

"Всички седем аминокиселини и особено тези, богати в храните от растителен произход, бяха свързани с понижено кръвно налягане."

"Особено интересен е фактът, че приемът на аминокиселини имаше сходен ефект върху кръвното налягане като отдавна доказани фактори: приемът на сол, физическата активност и консумацията на алкохол. Що се отнася до артериалната ригидност, зависимостта бе сходна на установената при непушачи."

"Високото кръвно налягане е един от най-важните рискови фактори за развитие на сърдечно-съдови заболявания. Понижаването му води до понижаване на смъртността от инфаркти и коронарна болест на сърцето - така че промяната на диетата, така че тя да включва повече месо, риба, млечни продукти и бобови растения може да подпомогне както за предотвратяването, така и за лечение на тези заболявания."

"Здравословният дневен прием се равнява на около 75г пържола, 100г филе от сьомга или 500 мл обезмаслено мляко", добавя д-р Дженингс.

Проф. Тим Спектор (Tim Spector) от отдела по Изследвания на близнаци към лондонския King's college коментира: "Откритието, че приемът на определени типове месо и растения е свързан с по-здравословно ниво на кръвно налягане е изключително вълнуващо. Трябва непременно да изясним дали този механизъм е директен или в него участва бактериалната ни микрофлора".

Източник: Science Daily