И отново заключението е: EmDrive не работи

Ваня Милева Последна промяна на 06 април 2021 в 00:00 10388 0

Вече сме писали за EmDrive, революционният ракетен двигател, който със своята „радиочестотна (RF) резонансна отражателна камера“ би осигурил тяга. Принципът на действие се основава на ефекта от налягането на електромагнитното лъчение - микровълновото излъчване упражнява налягане върху отражателя. Заради формата на отражателната камера налягането на частта с по-голям диаметър е по-високо от частта с по-малък диаметър.

Идеята за EmDrive бе предложена през 2001 г. от британския учен Роджър Шойър (Roger Shawyer). Изобретателят твърди, че устройството генерира тяга в посока към тесния край на конична камера.

Това звучи прекалено добре, за да е истина, защото ако EmDrive наистина работи, това означава, че или нарушава един от основните закони на физиката - закона за запазване на енергията.

Но това не спира учените от водещи изследователски организации, включително НАСА и DARPA (агенция за напреднали изследователски проекти в областта на отбраната на САЩ), да изследват технологията, защото ако успеем да докажем, че този апарат наистина може да се движи в космоса, без да използва гориво, това ще даде голям тласък на аерокосмическата индустрия и ще отвори нова ера на космическите пътешествия.

Изпитателната установка на EmDrive в лабораторията на космическия център "Линдън Джонсън"

Сред изследователските групи, проучващи EmDrive, е тази, ръководена от Харолд Уайт (Harold White) от космически център "Линдън Джонсън" на НАСА.

През 2016 г. лабораторията на НАСА Eagleworks наистина измерва тяга, създадена от EmDrive, което го направи световна новина. Идеята за EmDrive обаче е широко критикувана от учените, защото ракетният двигател нарушава третия закон на Нютон, закона за запазване на инерцията, който казва, че всяко действие води до реакция. С други думи: без действие няма реакция. И това правят всички конвенционални ракетни двигатели: те произвеждат тяга чрез изгаряне на гориво и че чрез тягата на отработените газове, действие, което създава движение в пространството, действие и противодействие.

Експериментална установка на EmDrive в ТУ Дрезден. Кредит: M. Tajmar et al. 2021

През 2018 г. група немски учени, ръководени от Мартин Таджмар (Martin Tajmar) от Института по аерокосмическо инженерство към Technische Universität в Дрезден), построиха и тестваха EmDrive и установиха, че фотоните в EmDrive изобщо не генерират тяга, но това, което измерва лабораторията на Eagleworks, е електромагнитно излъчване, за което се смята, че е резултат от взаимодействието между електропроводите на EmDrive и магнитното поле на Земята.

Снимка (горе) и схема (долу) на експерименталната установка. Кредит: Martin Tajmar et al.

И сега три години по-късно, изследователската група на Таджмар написа смъртния акт на EmDrive.

Отново EmDrive е напълно симулиран в лаборатория точно според конфигурацията, описана от Харолд Уайт, както е в неговата лаборатория на Eagleworks и както е описано в AIAA Journal of Propulsion and Power.

Докладвайки резултатите от тях в Конференцията Proceedings of Space Propulsion 2020 г. , проф. Таджмар заявява:

„Разбрахме, че причината за „тягата“ е термичен ефект".

"С помощта на нова конструкция на измервателната скала и различни точки на окачване на един и същи двигател успяхме да възпроизведем видими сили на тяга, подобни на тези, измерени от екипа на НАСА, но и да ги накараме да изчезнат чрез точковото окачване"

Изследванията на Таджмар и неговия екип показват, че измерената тяга се произвежда от загряването на изпускателната тръба на EmDrive. По време на тестването са взети предвид всички възможни смущаващи ефекти, като движение на въздуха, вибрации, фонови ефекти. Така тягата се оказа топлинен ефект, както го наричат, а не тяга от фотоните във вакуумното пространство на EmDrive.

Окончателната присъда на групата на Таджмар е:

„Нашите измервания опровергават всички твърдения на EmDrive с поне 3 порядъка.”

Справка:

  1. High-Accuracy Thrust Measurements of the EMDrive and Elimination of False-Positive Effects, March 2021, Conference: Space Propulsion 2020+1, Martin Tajmar et al.
  2. Thrust Measurements and Evaluation of Asymmetric Infrared Laser Resonators for Space Propulsion, March 2021, Conference: Space Propulsion 2020+1, Oliver Neunzig et al.
  3. The SpaceDrive Project – Mach-Effect Thruster Experiments on High-Precision Balances in Vacuum, March 2021, Conference: Space Propulsion 2020+1, Maxime Monette et al.

Източник: In a Comprehensive new Test, the EmDrive Fails to Generate any Thrust, Universe Today.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !