18 декември 2017
  •  Говорят медиците

Японски учени смятат за пръв път да достигнат земната мантия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 април 2017 в 10:0058970
Изследователският сондажен кораб "Тикю". Снимка: Gleam / wikipedia.org

Екип японски изследователи тази година ще започне проект за пробиване на земната кора, която има за цел да достигне до мантията и проучи състава й, съобщи Gizmodo.

Проектът е предложен от учените от Японската агенция за наука и технологии за изучаване на морските недра (JAMSTEC). Първите изпитания трябва да започнат през септември 2017 г. в района на Тихия океан близо до Хавай. Специалистите ще изследват дебелината и температурата на участък от земната кора, за да определят дали е подходящ за проекта Други потенциални места за сондиране са близо до Коста Рика и край бреговете на Мексико.

Самото сондиране ще започне след 2020 година. Специално за него Япония е построила изследователския кораб "Тикю", съобщи Си Ен Ен.

Според проекта първо ще се преодолеят 4 километра от повърхността до дъното на океана, а след това ще бъдат пробити още 6 км от земната кора и километър в мантията.

Изображение: JAMSTEC

Целта на проекта е да се уточни химическия състав на мантията и да се научи повече за това как се е формирала нашата планета. Освен това учените се надяват да разберат на каква максимална дълбочина има микробен живот. Друго предизвикателство е да се намери начин да се предсказват земетресенията.

Сондирането ще бъде в океана, защото земната кора под окена е много по-тънка, отколкото на сушата. Температурата на границата на земната кора и мантията е относително малка - около 150 градуса по Целзий.

Общата стойност на проекта е 60,00 милиарда йени (около 540 милиона долара), но въпросът за финансирането все още не е напълно решен.

Спомнете си, в земната мантия е под кората. Мантията е около 80 на сто от планетата. Тя се състои главно от вулканични скали. Той обработва в рамките на влиянието на мантията на континентален дрейф и движението на литосферни плочи, които предизвикват земетресения и вулканична активност.

Вътрешността на Земята e разделена на слоеве като мантията е разположена между земната кора и земното ядро. Земната мантия е разтопена скална маса дебела около 3 000 км, запълваща около 70% от Земята. Сеизмичната активност е отделила от нея тънък слой на повърхността - земната кора.

25 декември 2017 в 00:0010186