27 септември 2020

Ярък метеор над Сопот. Остатъци още не са намерени.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 март 2015 в 14:02 34140
Снимка: Bobby(@Jbobor

След като по-рано днес стана ясно, че очевидци твърдят, че са видели метеор в небето над Сопот, от OFFNews се свързахме с доц. Евгени Семков, астроном в БАН.

Според доц. Семков това, което са видели хората, наистина прилича на метеор. По думите му огненото тяло, за което говорят очевидците, се получава от изгарянията на метеорита в атмосферата, а силният гръм, който са чули, е "ударна вълна, което се предизвиква от тяло, което се движи със скорост по-голяма от скоростта на звука. Така че по всичко прилича, че това е метеорит".

Въпреки че тялото не е открито, доц. Семков смята, че дори без него може да се каже, че става дума за метеорит.

За щастие, тялото не е паднало в населено място. Ако това обаче се случи, има вероятност щетите да са огромни.

"Опасно е. Разбира се, зависи от размерите му. Ако е сравнително малко, може просто някакви локални щети - да счупи прозорец или керемиди, но тяло с няколко метра размер ще предизвика много големи разрушения", коментира астрономът.

Според Американската асоциация за наблюдение на метеорите (American Meteor Society), за периода 14-20 март 2015г., се очаква от метеорния поток Херкулиди да се видят приблизително 4 спорадични метеора на час преди зазоряване, а вечер - около 2 на час.

Доц. Семков обаче смята, че метеоритът над Сопот не е част от потока Херкулиди: "Не може да има нещо общо с него, едва ли."

"Метеорните потоци са остатъци от комети, които са се изпарили и са останали само песъчинки и малки камъчета. Много малко са тези метеорни потоци, в които могат да се наблюдават болиди."

Метеорът се смята за болид, ако при преминаването му се чува звук и е извънредно ярък, независимо от това дали накрая се сблъсква с повърхността.