Ярките петна на планетата-джудже Церера са вероятно езера

Наука ОFFNews Последна промяна на 01 юли 2016 в 13:14 3560 0

Странната Церера

Кредит NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA

Странната Церера.

Нови данни от мисията Dawn на НАСА показват, че загадъчната светла област в кратера на Occator на планетата-джудже Церера, може да се обясни с хидротермална дейност, а именно с наличието на солени езера, съобщава сайтът на НАСА.

Изследването е публикувано в списание Nature Geoscience.

Церера е най-малката позната планета-джудже в Слънчевата система с диаметър 932 км и единствената, която се намира в астероидния пояс между Марс и Юпитер. Открита е на 1 януари 1801 г. от италианския астроном Джузепе Пиаци като по това време е считана за планета. Наречена е Церера, на името на римската богиня на плодородието и брака, отъждествявана с гръцката Деметра. По-късно получава статут на планета-джудже, заедно с Плутон.

Най-голямата загадка на Церера са нейните ярко бели петна, като най-голямото е разположено в кратера Occator. Новото изследване на специалисти на НАСА показва, че тази област има най-високата концентрация на карбонатни минерали, наблюдавана извън Земята.

Авторите заключават, че в тази област има значително количество натриев карбонат. На Земята тези соли се отлагат в хидротермални условия. Те се издигат на повърхността вероятно поради високата температура в недрата на планетата, а след това замръзват на повърхността на планетата-джудже.

Кратерът Occator е с диаметър 92 км, а централна калдера е широка 10 км. Тази снимка със засилени цветове подчертава фините цветови разлики по повърхността Церера. Източник: НАСА / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA / PSI / LPI

Активен свят

Съставът на солите, намерени в светлите петна на кратера Occator на Церера предполага, че се образуват с помощта на течна вода, която замръзва, но може и да остане течна, смесена със соли, защото разтворените соли понижават точката на замръзване. Да си припомним, че вода, смесена с различни соли се предполага, че тече на повърхността на Марс. (вж "Солената вода на Марс"). На Церера тази течна вода се явява под повърхността на планетата-джудже, където може да е по-топло или се разтопява на мястото на удара, образувал кратера Occator.

"Съставът, който открихме подсказва, че течна вода е присъствала в близкото минало под повърхността на Церера", - обяснява Мария Кристина де Санктис (Maria Cristina De Sanctis), водещ автор и изследовател в Института за космическа астрофизика и планетология в Националния институт за астрофизика в Рим, разказва Space.com.

Центърът на кратера Occator е най-ярката област на планетата-джудже. Изгледът с добавена перспектива показва нови данни за това образувание - в червено е означено високо съдържание на карбонати, а в сиво - ниско съдържание.
Източник: НАСА / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA / ASI / INAF

Съдържанието на солите в светлите петна на Церера е предимно натриев карбонат, сол, съдържаща въглерод. На Земята обикновено се образува като водата се изпарява от езера или горещи извори. Съединението е открито извън Земята само в гейзерите, издигащи се от ледения спътник на Сатурн Енцелад.

Екипът на дe Санктис публикува миналата година статия в Nature Geoscience, в която съобщи, че повърхността на Церера съдържа амонячни филосиликати или глини, съдържащи амоняк. Тъй като амонякът е в изобилие във външната Слънчева система, тази констатация въведе идеята, че Церера може да се е образувала в близост до орбитата на Нептун и по-късно да е мигрирала навътре. Друга хипотеза твърди, че Церера може да се е образувала близо до сегашната си позиция между Марс и Юпитер, но с материал, натрупан от външната Слънчева система. Съставът на подземен слой на планетата, според учените, се състои от воден лед 30-40% и от силикатни скали с хидратни соли и клатрати - 60-70%.

Станция Dawn стартира на 27 септември 2007 г. и е в орбита около Церера от 6 март 2015. През това време, устройството изпрати голямо количество данни от планетата-джудже, като най-силно привлякоха вниманието снимките на загадъчните светли петна по повърхността на астероида. Предположението, че тези области се състоят от соли се появи през последната година.