Идеалното място за една лунна колония

НаукаOFFNews Последна промяна на 23 октомври 2017 в 14:44 3688 0

Кредит NASA / JPL-Caltech

Японски учени твърдят, че може би са намерили идеално място за бъдеща лунна база - огромна пещера, която ще скрие астронавтите от опасната радиация и ужасните температурни колебания на естествения спътник на Земята.

В това най-ново проучване, публикувано в Geophysical Research Letters, екипът на японската космическа агенция (JAXA) благодарение на данните от техния космически кораб SELENE, който бе на орбита около Луната от 2007 до 2009 година, открива непокътната лавова тръба, която според тях осигурява оптимален подслон.

Лунният орбитален апарат потвърди съществуването на 50 км дълга и 100 м широка пещера. Тя представлява "лавова тръба", създадена от вулканичната дейност преди около 3,5 милиарда години, съобщава IFLScience.

Местоположението на тръбата се открива благодарение на факта, че една от снимките на лунната повърхност се вижда тъмно петно. Това място вероятно е входът на пещерата. NASA/Goddard/Arizona State University

Луната по космически стандарти е много близо до Земята. Във всеки случай тя е много по-близо от Марс, към който толкова бърза Илън Мъск. Много учени смятат, че човек трябва първо да овладее Луната, да я превърне в аванпост на човечеството в космоса и след това да се насочи към Марс и другите планети и спътници.

Усвояването на Луната е много по-лесно от овладяването на Марс, дори и по чисто логистични причини. Хората, които се отправят на естествения спътник на Земята, не трябва да остават там завинаги, пътят към дома винаги е отворен, ако нещо се случи и е въпрос на няколко дни да долетят до Луната. Но ако не говорим просто за посещение на Луната, а за създаване на постоянно селища там, основният проблем е неговата защита от външни фактори.

Колонистите на Луната се нуждаят от надежден подслон, където може да се разположат хора, оборудване, консумативи и да се изградят херметични жилищни помещения. Възможно е да се построи нещо на повърхността на луната, но това не е идеален вариант, тъй като цялата инфраструктура на колонията ще бъде изложена на много високи и ниски температури. Но основният проблем дори не е температурата, а слънчевата радиация - на повърхността на Луната ще трябва да създаде специална защита срещу лъченията на Слънцето. И всичко става много сложно.

Някои лавови тръби могат да бъдат достатъчно големи, за да съдържат цели градове. Purdue University/David Blair

Учени, инженери, а и много писатели на научна фантастика предлагат, за да се решат всички проблеми, да се живее не на повърхността на Луната, а под нея. Например, в кратер или в естествена кухина в лунната кора. Но къде да търсим такава кухина?

Оказа се, че има доста такива на спътника на Земята. Астрономите наскоро потвърдиха предложената по-рано хипотеза за съществуването на Луната на огромни лавови тръби, образувани след изригването на древните вулкани. В бъдеще в такива кухини е напълно възможно да се заселят колонисти.

Лавовите тръби не са необичайни за Земята и изглежда, че има много от тях и на Луната. Те се формират, когато лавата, излизаща от гърлото на вулкана, започва да се оттича от наклона и постепенно да се охлажда. Външните слоеве на лавата се охлаждат по-бързо поради контакт с външната среда, докато горещата стопена маса продължава да се движи навътре, което оставя кухина, напускайки естествената "тръба".

За наличието на лавови тръби на Луната се подозира отдавна, но едва сега е открита една от тях. Местоположението на тръбата се открива благодарение на факта, че една от снимките на лунната повърхност се вижда тъмно петно. Това място вероятно е входът на пещерата.

Това предположение бе потвърдено от японската сонда SELENE (или Кагуя) с помощта на нейната радарна инсталация. Благодарение на нея спътникът може да изпрати радиосигнал, проникващ под повърхността на Луната. А специалистите, които измерват времето между изпращането и получаването на отразените сигнали, могат да определят структурата на релефа. Освен това авторите са използвали данни за гравитационното поле на Луната, събрани по време на изпълнението на мисията GRAIL.

Както се оказа, пещерата наистина съществува и нейните размери са огромни. Дължината на лунната лавова тръба е повече от 50 километра и височина - 75 метра. Тази пещера е много стара, тя се е образувала преди около 3,5 милиарда години, благодарение на дейността на близкия вулкан. Тръбата е намерена под хълмовете Мариус. Според учените в тази пещера може безопасно да се настани цял град.

Трябва да се отбележи, че на Луната има ценни ресурси за хората. Първо, това е водният лед, който може да осигури на колонистите вода. На второ място, това е хелий-3, който е много обещаващо гориво за термоядрените реактори. Китай и Индия възнамеряват да произвеждат хелий-3.

Истина е, че ново кацане на човек на Луната, да не говорим за база, ще се случи не по-рано от 30-те години на този век.