Има ли слънчеви затъмнения на други планети от Слънчевата система?

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 август 2017 в 12:00 6620 0

Дали сме единствените?

Противно на общоприетото мнение, оказа се, че пълни слънчеви затъмнения могат да се случат и на други места в нашата Слънчева система.

Дали ние, земляните, единствени в Слънчевата система имаме привилегията да се наслаждаваме на подобни небесни събития?

Отговорът е "не". Пълни слънчеви затъмнения могат да се случват на всяка планета, ако имат спътник, достатъчно голям, за да покрие слънчевия диск от гледна точка на планетата и орбитата на планетата, нейната луна и слънцето попадат в една и съща равнина, обясняват астрономи пред изданието Live Science.

"За да се получи слънчево затъмнение, първото нещо, което е нужно, е луна", заяви Криста Ван Лаърховен(Christa Van Laerhoven) от Университета на Британска Колумбия в Канада. "Това веднага изключва Меркурий и Венера" ​​- две планети са без спътници, отбелязва тя.

Колко голям изглежда слънчевият диск от планетите.

Марс има две луни - Фобос и Деймос - но и двете са твърде малки, за да предизвикат пълни слънчеви затъмнения, видими от Червената планета. Тези два спътника могат да създадат частични затъмнения за всяка потенциална форма на живот (или за марсоходите), които ще се наблюдават от Земята, разказва Ван Лаърховен.

Тези снимки на пръстеновидно затъмнение са заснети от марсохода Curiosity. Най-голямата луна Фобос на Марс преминава пред слънцето на 20 август, 2013 г. Снимките са направени през 3 секунди. (NASA / JPL-Caltech / Malin Space Science Systems / Texas A & M University)

"Изгледът от тези малки спътници е още по-интересен. Марс затъмнява Слънцето много често, а през някои сезони това се случва всеки ден", пише астрономът Матия Чък (Matija Cuk) от Университета Корнел в блога си "Ask an Astronomer".

Газовите гиганти - Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун - могат да имат пълни слънчеви затъмнения, тъй като имат големи луни и слънцето изглежда малко за тях, обяснява Чък. Но тъй като тези планети са съставени от газ, невъзможно е да се разположим върху тях и да наблюдаваме слънчеви затъмнения, коментира астрономът.

Но ако имаме специален космически кораб, който може да се движи близо до въртящите се газови гиганти, бихте могли да видим много слънчеви затъмнения. Юпитер има до 67 луни, включително Ганимед, най-голямата луна в Слънчевата система. И тъй като спътниците на Юпитер обикалят в същата равнина като планетата около Слънцето, на Юпитер може да има слънчеви затъмнения, са единодушни Чък и Ван Лаърховен.

Концепция на художник как може да изглежда Слънцето и Юпитер от спътника Европа.

Всъщност, ако можете да кацнете на един от спътниците на Юпитер, ще имате възможност да видите как другите му луни затъмняват Слънцето, разказват астрономите.

Но какво да кажем за планетата джудже Плутон? "Вероятно Харон [най-голямата луна на Плутон] предизвиква пълни слънчеви затъмнения за Плутон", коментира Ван Лаърховен. Но тъй като Плутон и Харон са обърнати един срещу друг с една и съща страна, "само от едната половина на Плутон и Харон ще се виждат затъмнения", пише Чък.

Концепция на художник как може да изглежда Слънцето от Плутон.

За нашата планета Луната е почти идеално пригодена да създава затъмнения. Луната е е точния размер - т.е. тя изглежда със същия размер или по-голяма от видимия от Земята размер на Слънцето. "Това означава, че когато Луната минава пред Слънцето, фотосферата (светещата външна обвивка на Слънцето) се закрива, но короната (горната част от атмосферата на Слънцето) остава видима", коментира Ван Лаърховен.

Тя отбеляза, че Луната бавно се отдалечава от нашата планета, така че в далечно бъдеще видимата големина на Луната ще бъде твърде малка, за да покрие изцяло Слънцето, поне от Земята. Това означава, че един ден Луната ще престане да предизвиква пълни слънчеви затъмнения, а само пръстеновидни затъмнения, в които все още се вижда "пръстенът" на слънчевия диск, разказва Ван Лаърховен.

Според специалистите Земята ще преживее последното си пълно слънчево затъмнение след 600 милиона години.

Засега обаче Луната е на отлична позиция за пълно слънчево затъмнение.

"Причината, поради която няма слънчеви затъмнения всеки месец е, че орбиталната равнина на Луната е малко неправилно изместена от орбиталната равнина на Земята около Слънцето", обяснява Ван Лаърховен. "Ако са неправилно подравнени, това намалява шансовете ни за слънчево затъмнение. Получавате се само, когато се изравнят на една линия".

Новолуние се случва всеки месец, но не и слънчево затъмнение. Защо? Защото орбитата на Луната около нас не е в същата равнина като нашата орбита около Слънцето (еклиптиката) - тя е наклонена на 5 градуса. Така че през по-голямата част от времето Луната преминава над или под еклиптиката и не може да блокира слънчевите лъчи. Само когато Земята, Луната и Слънцето са на една линия, тогава настъпва слънчево затъмнение.