18 февруари 2020
  •  Говорят медиците

Има опасност от загуба на озоновия слой над САЩ през лятото

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 юни 2017 в 12:0668681
Тежките летни бури застрашават защитния озонов слой над централната част на САЩ. Снимка: Flickr

Учени от Харвард заявиха, че има опасност от появата на озоновата дупка над централните райони на САЩ, съобщи сайтът на университета.

Озоновият слой над централната част на САЩ през лятото е уязвим на ерозия, което увеличава риска от възникване на озонова дупка и проникването на вредните ултравиолетови лъчи, твърдят изследователите в статия, публикувана в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Според изследователите, водната пара, която се появява в атмосферата в резултат на силните бури, може да предизвика над САЩ същите химически реакции, които водят до разрушаване на озоновия слой над полюсите.

В проучването, изследователите анализират данни от наблюдения на стратосферата над Арктика и стигат до заключението, че разрушаването на озоновия слой е свързано с количеството водна пара и увеличаването на температурата.

Учените определят, че над централната част на САЩ всяко лято бушуват средно около 4000 урагана, които проникват в стратосферата. Според изследователите, това предполага, че има заплаха от изчерпване на озоновия слой над Съединените щати през летните месеци, което може да доведе до изчезване на защитата срещу ултравиолетовите лъчи.

Озонът в стратосферата е един от най-деликатните аспекти на обитаемостта на нашата планета. Той осигурява защитата от UV радиацията за хората, животните и растенията. Медицински изследвания, проведени в САЩ определиха, че намаление от 1% в количеството на озона в стратосферата съответства на увеличение с 3% на честотата на рака на кожата. Всяка година има 3.5 милиона нови случаи на рак на кожата, докладвани само в САЩ. По този начин, всеки един процент намаление на озона, ще предизвиква допълнителни 100 000 нови случаи на рак на кожата годишно в Съединените щати.

И да потъне като Атлантида, и да потъне като Атлантида...