21 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Има "памет на водата", но само за една трилионна част от секундата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 септември 2015 в 09:2842210
Продължителността на живота на локалните структури вода се сондира с помощта на ултрабързи.лазерни импулси Снимка: Yuki Nagata / MPI-P

Водата може да запазва локалната си структура за известно време, което обяснява необикновените й свойства на "универсален разтворител".

Водата може да запази своята структура за много по-дълъг период от време, отколкото се предполагаше. Това е установил екип от учени от Института Макс Планк за полимерни изследвания (MPI-P) в Майнц, Германия и FOM Institute AMOLF в Нидерландия, според доклад, публикуван в списание Nature Communications.

За изследването разказва статия в Science Daily.

"Приблизително 71% от повърхността на Земята е покрита с вода и почти всички биологични и химични реакции на планетата стават във водата или на границата между водата и въздуха в океана или в облаците. Изясняването на това как водата се държи на молекулярно ниво е изключително важно за нас. Ние открихме, че водата не може да се разглежда като едно цяло и че вътре в нея съществуват особени локални структури" - обяснява Миша Бон (Mischa Bonn) от Института за изследване на полимери в Майнц, Германия в прессъобщение на института.

Бон и колегите му откриват, изучавайки локалната структура на водата с помощта на набор от свръхвисокоскоростни лазери и инфрачервена спектроскопия, че водата е подобна по структура на мозайка от относително стабилни и постоянно променящите се локални "групи" от няколко молекули вода.

Както обяснява Бон, отдавна се знае за съществуването на локални структури - относително стабилни клъстери от няколко молекули вода, но досега всички изследователи смятаха, че на практика водата няма "памет" и че тези структури се разпадат в рамките на много кратък период от време - една десета от пикосекундата (една пикосекунда е равна на 0.000 000 000 001 секунди)

Наблюдавайки промените във водородните връзки между отделните молекули вода, екипът на Бон установява, че всъщност тези структури запазват формата и "паметта" за нея по-дълго - от порядъка на повече от една пикосекунда, т.е. 0,000 000 000 001 секунди.

Това откритие, според авторите му, радикално променя начина, по който учените гледат на водата. "Дългата памет" на водата може да окаже силно въздействие върху начина, по който се държи като среда, в която се извършват химични реакции. Това, според Бон и колегите му, може да обясни защо водата е "универсален разтворител"' и има редица необичайни свойства.

Явлението НЯМА НИЩО общо с принципа на хомеопатията. В новото изследване е установен ефект на "'памет", но траещ само една пикосекунда. А хомеопатичните средства стигат до пациента в най-добрия случай след дни.