Има шанс за обитаемост на планетите на TRAPPIST-1 (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 февруари 2018 в 00:07 8119 0

Планетите на TRAPPIST-1 и за сравнение - Земята ©ESO/M. Kornmesser

Планетите на системата TRAPPIST-1 може да са най-добрият шанс за намиране на живот извън Слънчевата система.

Астрономите повишиха оценката си за обитаемостта на тези светове на 40 светлинни години от Земята, след като откриват, че могат да съдържат повече вода, отколкото дори океаните на Земята, а също и атмосфери без силен парников ефект.

Откакто бе открита системата планети на звездата TRAPPIST-1 от космическия телескоп на НАСА Spitzer през февруари 2017 г. привлече вниманието на учените като двойник на Слънчевата система. Това е ултрастудено бледо джудже, но на близко разстояние от него се въртят цели седем планети от земен тип. Освен това, три от тях са разположени в рамките на "обитаемата зона" - на такова разстояние от звездата, че умерената топлина позволява на водата да остане в течно състояние, което се смята за ключово условие за развитието на живот (такъв, какъвто го познаваме). Още една планета се намира на самата граница на тази област.

Сега в серия от четири изследвания от Университета в Бирмингам, публикувани в Nature Astronomy и Astronomy and Astrophysics, предлагат нов поглед върху условията на планетите, съобщава Futurism.

Първото изследване е фокусирано върху поведението на звездата в центъра на системата, а второто представя по-точни измервания на радиусите на всяка планета. Третото изчислява масите на планетите, а четвъртото наблюдава техните атмосфери.

Горе: Модел на спектъра, съдържащ подписите на газовете, които астрономите очакваха да видят в атмосферата на екзопланетите - доминирани от първичния водород от формирането на далечните светове. Долу: Показаният плосък спектър показва, че Хъбъл не е забелязал следи от водород или метан.

В статията, публикувана в списание Nature Astronomy, Жулиен де Вит (Julien de Wit) и колегите му от Масачузетския технологичен институт описват изследванията си на атмосферата на вътрешните планети на TRAPPIST-1. Наблюденията, извършени с помощта на телескопа Hubble, трябваше да регистрират наличието на водород в атмосферата. Това е напълно възможно и тъй като водородът има изключително силен парников ефект, това ще бъде знак за необитаемостта на тези планети, покрити от гореща облачна атмосфера. Но спектрите, събрани по време на транзита на планетите на фона на звездата, позволиха да се отхвърли тази възможност. Това не означава автоматично, че вътрешните планети на TRAPPIST-1 има въздух, но шансовете за това се увеличиха.

"Присъствието на водород в тези атмосфери би показвало, че тези планетие по-вероятно да са газообразни светове като Нептун. Липсата на водород в техните атмосфери допълнително подкрепя теорията, че тези планети са земеподобни по природа. Това откритие е важна стъпка към определянето дали планетите може да запазват течна вода на повърхността си, която може да даде възможност за развитието на живи организми", заяви Жулиен де Вит в сайта на космческия телескоп. .

В списанието Astronomy & Astrophysics се готви за публикация статия от Саймън Грим (Simon Grimm) от Университета в Берн, и неговите съавтори, които потвърждават, че всичките седем планети на TRAPPIST-1 имат твърда скалиста повърхност и явно вода.

Тези спектри показват химическия състав на атмосферите на четирите земеподобни планети, разположени в орбита в или в близост до обитаемата зона на звездата TRAPPIST-1. Пурпурните криви показват прогнозните подписи на газове като водород и метан, които абсорбират определени дължини на вълната светлина.

Учените анализират голям набор от данни за системата, събрани от различни диапазони и от космически, и от наземни телескопи. Фактът е, че планетите TRAPPIST-1 са много по-близо до своята звезда, отколкото тези в Слънчевата система, и силно се влияят взаимно от тяхната гравитация. Това води до малки отклонения в периодичността и продължителността на транзитите на планетите между звездата и нас. Грим и колегите му са направили компютърен модел, който съобразявайки  тези отклонения може да изчисли масата на планетите от системата, а знаейки размера им - и плътността им.

Оказа се, че всичките седем планети достатъчно плътни и скалисти, и във всички има много вода - до 5% от масата им, 25 пъти повече от Земята. По-близките до звездата планети вероятно ще са с изпълнени с гореща пара атмосфери, а далечните - с повърхности, покрити с лед.

По принцип системата TRAPPIST-1 изглежда все повече "обитаема", въпреки че, разбира се, не може да се правят преждевременни изводи.