Имате ли неандерталска ДНК? Вижте формата на черепа си

Формата на мозъка ни може да каже много за нашата ДНК

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 декември 2018 в 11:04 15780 0

Една от характеристиките, които отличава съвременните хора (отдясно) от неандерталците (вляво) е кълбовидната форма на мозъчната кутия. Кредит: Philipp Gunz (CC BY-NC-ND 4.0)

Ново изследване установи, че съвременните хора, носещи някои генетични фрагменти от нашите най-близки изчезнали роднини, неандерталците, може да имат по-продълговати мозъци и черепи, отколкото другите хора, съобщава Live Science.

Съвременните хора притежават уникални, относително кълбовидни черепи и мозъци. За разлика от тях, най-близките изчезнали роднини на съвременните хора, неандерталците, имат удължени черепи и мозъци, характерни за повечето примати.

Учените разясниха своите открития онлайн на 13 декември в списание Current Biology.

Предишни изследвания предполагат, че тези контрастни форми на черепа може да отразяват различията в размера на различните мозъчни области при съвременните хора и неандерталците и как тези области на мозъка се свързват заедно.

"Въпреки това, мозъчната тъкан не се фосилизира, така че основната биология е остава неуловима", отбелязва водещият автор на изследването Филип Гюнц (Philipp Gunz),  палеоантрополог в Института за еволюционна антропология от обществото „Макс Планк” в Лайпциг, Германия.

За да помогнат за разрешаването на тази загадка, учените правят CT (компютърна томография) сканирания на седем фосилни неандерталски черепа и 19 съвременни човешки черепа, изработват отпечатъци от вътрешността на черепите и измерват тяхната закръгленост.

След това изследователите анализират близо 4500 съвременни хора, за които имат генетични данни и снимки с магнитен резонанс (MRI) на мозъка им.

"Ние разсъждавахме, че ако успеем да идентифицираме специфични неандерталски ДНК фрагменти в достатъчно голяма проба от живи хора, бихме могли да изпробваме дали някой от тези фрагменти предпоставя по-малко закръглена форма на мозъка, което да ни позволява да открием гените, които може да са важни за тази особеност", разказва авторът на изследването Саймън Фишер (Simon Fisher), неврогенетик в Института за психолингвистика към "Макс Планк" в Ниймеген, Холандия.

Предишни проучвания са установили, че съвременните хора и неандерталците са имали множество случаи на кръстосване, заради което в съвременния човешки геном има неандерталска ДНК. В новото изследване учените откриват, че неандерталските ДНК фрагменти в съвременните човешки хромозоми 1 и 18 са свързани с по-малко закръглени мозъци.

Различията във форма на мозъка между неандерталците и съвременните хора. Neandertal Introgression Sheds Light on Modern Human Endocranial Globularity

"Ефектите от тези редки неандерталски фрагменти са незначителни”, обяснява Фишер. "Ефектите от неандерталските генни варианти са малки, няма да можете да ги забележите в нечия глава, ако ги срещнете".

Фрагментите на неандерталската ДНК съдържат два гена от предишни изследвания, свързани с развитието на мозъка. Единият, UBR4, е свързан със създаването на неврони, а другият, PHLPP1, е свързан с развитието на мастната изолация около нервните клетки.

Изследователите откриват, че тази неандерталска ДНК има най-силно въздействие върху мозъчните структури, известни като путамен (putamen) и малък мозък (cerebellum), които са от ключово значение за обучението и координацията на движенията. Путаменът представлява външната част на базалните ганглии на мозъка, които са свързани с паметта, вниманието, планирането, изучаването на умения и потенциално - речта и езика.

Учените отбелязват, че ако човек има повече неандертална ДНК от средната, това не означава непременно, че мозъкът му е по-дълъг. "Двама души, които имат много подобни общи количества неандертална ДНК - например 1% от техните геноми - могат да носят напълно различни фрагменти", пояснява Фишер.

Изследователите също така отбелязват, че тези различия в черепа вероятно не отразяват някакви разлики от времето на раждането на детето: съвременните хора и неандерталците имат подобни форми на черепа по това време, отбелязва Гюнц. След раждането, разликите в развитието на мозъка вероятно водят до изразените разлики, които се срещат в формата на черепа между възрастните от двата вида, добавя той.

Едно бъдещо изследване може да потърси повече неандерталска ДНК, свързана със съвременния човешки мозък, и да определи какви специфични ефекти могат да имат тези древни генетични варианти, чрез отглеждането на мозъчна тъкан с неандерталска ДНК в лаборатория, коментира Фишер.