21 януари 2019
  •  Говорят медиците

Имунните клетки в кожата предизвикват растеж на косата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 юни 2017 в 13:0842170
Снимка: masculinedevelopment.com

За първи път учените имат доказателство, че имунните клетки директно задействат стволовите клетки в кожата, отговорни за растежа на косата.

Без това задействане космените фоликули просто няма да вършат своята работа - дори ако имат необходимите стволови клетки за това, съобщава Science daily.

Откритието може да доведе до обяснение защо някои хора губят коса - заболяване, наречено алопеция.

Учени от Университета на Калифорния Сан Франциско откриха, че множеството форми на плешивост може да се дължат на Т-клетките. Тези имунни клетки обикновено са свързвани с контролирането на възпаленията, но изследванията върху мишки показват, че са и директно свързани със здравословния растеж на косата.

Резултатите са публикувани в списание Cell - "Regulatory T Cells in Skin Facilitate Epithelial Stem Cell Differentiation".

"Космените ни фоликули непрекъснато се сменят - когато космите паднат, израства нова серия фолиули. Това се смяташе, че е процес, изцяло зависим от стволовите клетки, но се оказва, че Т-клетките са от значение. Ако отстраните този вид имунни клетки, косата просто няма да порасне", обяснява в изявление Михаел Розенблум (Michael Rosenblum) от Калифорнийския университет и главен автор на проучването.

В проучването си учените от Калифорнийския университет провеждат експерименти по временно "нокаутиране" на Т-клетките от кожата на мишки. Когато обръснат козината им, тя не пораства обратно. "Бързо установихме, че обръснатите парчета коса никога не порастват отново, и си помислихме "Хмм, това е интересно". Разбрахме, че трябва да проучим по-задълбочено", обяснява Розенблум.

С помощта на образна техника се установява, че Т-клетките са свързват със стволовите клетки в космените фоликули, за да подпомогнат регенерацията на косата. Когато фоликулите влязат в обичайния си кръговрат на регенерация, няколко Т-клетки ги заобикалят трикратно.

"Т-клетките не само охраняват стволовите клетки срещу възпаления, но също така поемат част от тяхната регенеративна дейност. И така стволовите клетки разчитат на Т-клетките, за да узнаят кога е време да започнат работата си", обяснява Розенблум.

Снимка: Rosenblum lab/UCSF

За да затвърдят тази теория, учените също така откриват, че гените, свързани с алопецията, са почти изцяло свързани с Т-клетките. Това кара екипът на Розенблум да смята, че като се разбере ролята на Т-клетките при растежа на косата, това ще доведе до подобряване на лечението на нейната загуба.

Следващата стъпка учените се надяват да бъде разгръщане на тяхното проучване и върху хора. "Важно е да се установи дали този принцип обхваща и човешките болести на епителната дисфункция и дали Т-клетките могат да бъдат проучени за разработване на нови терапии за регенеративните разстойства на тъканите", пишат учените.