Индия тества антисателитна ракета като унищожава един от спътниците си

НаукаOFFNews Последна промяна на 28 март 2019 в 00:00 3483 0

Мисия Шакти ASAT. Кредит: The Indian Express

Индия твърди, че е унищожила един от собствените си спътници в орбита на Земята като част от тест на противосателитна ракета.

Подобен тест от страна на Китай през 2007 г., доведе до голям облак от опасни космически отломки опасно и бе осъден международната общност  заради риска да пострадат сателити на други държави. Но индийския спътник от мисията Шакти е бил на толкова ниска орбита - 300 км - че всички отломки скоро трябва да паднат на Земята, обясняват космически изследователи за New Scientist.

"Отломките не остават дълго на тази височина", коментира Крейг Ъндъруу (Craig Underwood) от университета в Съри, Великобритания, един от ръководителите на консорциума RemoveDebris, който изучава как да се отървем от космическите отпадъци. "При орбитите от 300 километра или по-малко, всеки материал бързо ще бъде унищожен чрез атмосферното съпротивление".

Индийският тест бе обявен от премиера Нарендра Моди в телевизионно обръщение на 27 март.

„По време на пътя на всяка нация има моменти, които носят най-голяма гордост и имат историческо влияние върху идните поколения”, заяви Моди . "Един такъв момент е днес. Индия успешно е изпробва противосателитна ракетата (ASAT - Anti-Satellite)"

САЩ, Русия и Китай разполагат също са тествали противосателитни ракети. Последният такъв тест бе през 2008 г., когато САЩ използваха ракета, изстреляна от кораб, за да разруши мъртъв спътник, който падаше към Земята. Този сателит бе на височина само 250 километра, така че всички останки паднаха на Земята за около месец.

Но сателитът, ударен от Китай през 2007 г., бе на височина около 835 километра. "Отломките от такъв тест стават опасни", отбелязва Ъндърууд.

Изглежда, че Индия се е опитала да гарантира, че тестът няма да създаде подобен проблем, въпреки че това все още не е потвърдено.

„Все още няма информация“, съобщава Дейвид Тод (David Todd) от компанията за сателитни данни Seradata. "Много зависи от това дали е имало голяма, последваща експлозия и дали някакви отломки са се издигнали на по-висока орбита."

Изображение, направено от модели, използвани за проследяване на отпадъците на орбита около Земята. NASA Earth Observatory

Договорът на ООН за използването на космическото пространство от 1967 г. забранява използването на ядрени бомби или други оръжия за масово унищожение в космоса. Но предложената забрана за други оръжия е била блокирана от САЩ и други страни.

Космическите отпадъци вече са основен проблем. "Ситуацията е критична", казва Ъндърууд. Вече сме преминали точката, в която сблъсъците, които предизвикват космическите отломки, увеличават вероятността от по-нататъшни сблъсъци и т.н., създавайки каскаден ефект, пояснява експертът.

Този ефект на Кеслер стана известен от филма "Гравитация", въпреки че в действителност се случва в продължение на десетилетия или векове, а не за часове - и все още има време да го спрем, като премахнем мъртвите сателити и отломки от орбита.