Индия успешно изведе в орбита обсерваторията ASTROSAT

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 септември 2015 в 13:06 4471 0

Кредит V. Ganesan/ The Hindu

Индия успешно стартира първата национална космическа обсерватория Astrosat, разработвана почти 20 години, която ще наблюдава Вселената в няколко диапазона на излъчване.

Обсерваторията бе изстреляна от космодрума Байконур с ракетата PSLV-C30 и се привежда към желаната орбита.  Освен Astrosat, на борда на ракетата са и шест чуждестранни сателити.

Цел

Известно е, че земната атмосфера пропуска само малка част от видимата светлина. Ултравиолетовата радиация и други видове излъчвания не могат да се засекат от Земята. В резултат на това, извършваните астрономически наблюдения от Земята са само в тясна част на спектъра. Стартирането на тази и други подобни обсерватории ще позволи да се наблюдава космическото пространство такова, каквото е, в целия му спектър.

Основната задача на Astrosat е едновременно да провежда изследвания на ултравиолетови, видими и високоенергийна електромагнитни излъчвания от астрономически тела, които ще бъдат особено полезни за изучаването на процесите, протичащи в такива космически обекти като неутронните звезди и черните дупки, включително и свръхмасивните черни дупки в центъра на галактиките.

Конструкция

Инструментите на спътника са разработени и произведени от колаборация, включваща няколко индийски институти, в сътрудничество с ISRO (Indian Space Research Organisation), Канадската космическа агенция и Университета Лестър във Великобритания.

Теглото на Astrosat е 1513 кг. Има пет астрономически инструменти за едновременно многоканално наблюдение:

• Два 40-см телескопа (UVIT) за UV и видимия спектър;
  • Прибор LAXPC за изучаване на средните диапазони на рентгеновите излъчвания;
  • Рентгенов телескоп SXT, работещ в ниския диапазон на рентгенови лъчи;
  • Телескоп CZTI за високи диапазони на рентгеновите излъчвания.

Основните си научни наблюдения Astrosat ще започне една година след старта. Срок на действие - 5 години. Центърът за контрол на обсерваторията се намира в Бангалор.

Космическата история на Индия започва от април 1975, когато страната стартира първия си национален спътник Ariabhata-1.

Четиридесет години по-късно, Индия, освен собствени ракети носители и спътници, има в актива си автоматичен полет до Луната и сонда в орбита около Марс, а от днес и собствена космическа обсерватория Astrosat.