23 септември 2018
  •  Говорят медиците

Индия успешно стартира своя ракета носител

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 август 2015 в 10:1018130
Снимка: ISRO

Индия за трети път успешно стартира ракета-носител с криогенен двигател по собствен проект - ракетата GSLV-D6 изпрати на геостационарна орбита GSAT-6, съобщи сайтът на Индийската космическа агенция.

Изглежда Индия извършва уверени стъпки за разработването на собствена космическа програма, при това - с невероятно ниски разходи.

За първи път Индия тества двигателя собствена разработка още през 2007 година. През 2010 г. стартът на ракета-носител със същия двигател бе неуспешен. Първият успешния старт на ракетата-носител с криогенен двигател бе реализиран миналата година - веднъж през януари и след това през декември.

В криогенния ракетен двигател се използва криогенно гориво и окислител - газове, които се охлаждат до много ниски температури и се съхраняват в течно състояние в подходящи контейнери. Индийските инженери са предложили за сместа гориво / окислител да се използва течно водородно гориво (LH2) и течен кислород (LOX).

Сега ръководството на космическата програма на Индия реализира проект за създаване на предприятие, което ще произвежда криогенни двигатели. Строителството му вече е започнало и той се намира в Бангалор, най-големият технологичен център на Индия.

Криогенният двигател GSLV, собствена индийска технология. Снимка: ISRO

Индия планира да създаде в бъдеще пилотиран космически кораб, както и да изпрати човек (или екип) в орбита.

По-рано Индия изненада целия свят, изграждайки от нулата космическа апарат, който успешно изпрати на орбита около Марс. Благодарение на него Индия постави няколко рекорда:

• първата азиатска държава, изследваща Марс;
  • цената на сателита е само 74 милиона долара (за сравнение американския сателит Maven е струвал на американските данъкоплатци 671 милиона долара).
  • Индия е първата страна, която стартира успешно апарат към Марс и го изпраща до Марс от първия си опит;
  • И на четвърто място, за самата Индия това е първият космически кораб, изпратен на друга планета.

И още някои по-интересни факти за Индийската космическа програма:

• Бюджетът на космическата програма на Индия е само 1 милиард долара - малко повече от 5% от бюджета на НАСА;
  • Средната заплата на специалист от космическата сфера е 1000 долара;
  • Подготовка за старта на спътника (планиране, проектиране, изпълнение) е отнело само 18 месеца. В други страни сроковете са от 60 месеца нагоре;
  • Спътникът не е имал прототипи, всичко е изработено от нулата.

19 септември 2018 в 07:121935