25 януари 2020
  •  Говорят медиците

Инфрачервена камера показва как колибритата се охлаждат по време на полет (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 декември 2015 в 10:1432810

Колибритата са изключителни летци, те могат да изминават 12 метра, извършвайки 50 маха на крилете само за една секунда. Но цялото това махане на крилете ги излага на сериозна опасност от прегряване.

Изследване публикувано онлайн тези дни в Royal Society Open Science показва, че те използват участъците от тялото си без пера, особено краката и очите си, за да регулират телесната си температура по време на полет.

Учените използвали инфрачервена термална камера, за да измерят разсейването на топлина от колибрита калиопе (Selasphorus calliope) летящи във въздушен тунел. Те идентифицирали "горещи зони" под крилата, по краката и около очите им, които били поне 8 градуса по Целзии по горещи от останалата част на тялото.

Птиците разчитат на различни горещи зони, за да регулират телесната си температура, докато летят при различна скорост. Всъщност на колибритата им е най-трудно да поддържат постоянна температура, докато летят бавно, тъй като тогава има по-малко въздушен поток, който да ги охлажда. При по-ниска скорост, те утрояват размера на горещата зона в очите си и клатушкат краката си под тялото, за да повишат топлообмена.

Учените изчислили топлинния бюджет на птиците и открили, че при скорост от 0 до 12 м/с  губят достатъчно топлина от тези горещи точки, за да поддържат безопасна телесна температура. Но изследователите отбелязват, че предизвикателството за поддържане на умерена температура може да се усложни допълнително със затоплянето на климата.

Източник: Science Magazine