24 април 2019
  •  Говорят медиците

Иранците си приписват разработката на космическата совалка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 януари 2019 в 13:3713270

Ако се съди по произведенията на иранските художници, американската космическа совалка е разработена в Ислямската република.

Този куриоз открива изданието The Drive. Това не е първоаприлска шега или работа на някой самодеец, а огромен плакат, напомнящ за постиженията на иранската наука, инсталиран на площад Валиасър в Техеран.

Така властите отбелязват 40-та годишнина от ислямската революция в Иран. В резултат на нея бе свален Шах Мохамед Реза Пахлави, монархията е премахната, а властта е прехвърлена на новата администрация, оглавявана от аятолах Хомейни.

Плакатът без съмнение показва американската совалка, а не съветския Буран или някакъв нереализиран проект на космически кораб за многократна употреба.

Космическата совалка е важен етап в историята на американските космически изследвания, използвана от НАСА повече от десетилетие. Първият старт на кораба бе на 12 април 1981 г., а последният - на 8 юли 2011 г. Основната причина за отпадането на космическата совалка бе много високата цена на старт.

Space Shuttle Atlantis - Wikimedia Commons

С какво реално наистина може да се похвали Иранската космическа агенция?

Ракетаta "Сафир" при изстрелването на спътника Омид. Wikimedia Commons

Известно е, че Ислямската република използва модифицирани версии на балистичните ракети "Шахаб", които експертите смятат за аналози на севернокорейски ракети. "Сафир" е първата иранска ракета-носител, способна да изведе изкуствен спътник в орбита като първият й успешен полет е извършен на 2 февруари 2009 г., с който ракетата извежда спътника Омид в орбита с апогей 258 км. Иран се счита за шестата страна, която пуска животни в космоса. Има общо четири спътника, успешно изстреляни в орбита, два от които са разузнавателни.

Очевидно е, че развитието на космическата индустрия на страната е ограничено от международната изолация. Но смешната пропаганда ни кара да съжаляваме обикновените иранци, които трябва да живеят в такава среда на наивни детски приказки.

Изданието The Drive се шегува, че "Иран сега работи по много по-амбициозна програма, която със сигурност ще бъде основен източник на национална гордост":

Истинският произход на 4/20
20 април 2019 в 16:0012400