Избягването на тези храни може да ограничи рака на гърдата

НаукаOFFNews Последна промяна на 13 февруари 2018 в 12:41 26410 0

Млечни продукти, говеждо, птиче месо, яйца, риба, морски дарове, аспержи, картофи, бобови растения, ядки, семена, соя са храни, съдържащи аспаргин.

Един изграждащ протеините блок, който често се среща в храната, може да е ключът към предотвратяването на разпространението на често смъртоносен тип рак на гърдата, според ново проучване.

Изследователи установиха, че чрез ограничаване на аминокиселина, наречена аспарагин, при лабораторни мишки с тройно-негативен рак на гърдата, би могло драстично да се намали способността на рака да се разпространи в организма, съобщава ScienceDaily.

Проучването е публикувано в медицинското списание Nature.

Храните, богати на аспарагин, включват млечни продукти, говеждо, птиче месо, яйца, риба, морски дарове, аспержи, картофи, бобови растения, ядки, семена, соя и пълнозърнести храни. Храните с ниско съдържание на аспарагин включват повечето плодове и зеленчуци.

"Нашето изследване допълва все повече доказателства, които показват, че диетата може да повлияе на хода на заболяването", казва д-р Саймън Нот (Simon Knott), директор на Центъра за биоинформатика и функционална геномика в Сейдърс-Синай и един от водещите съавтори на проучването. Изследването е проведено в повече от дузина институции.

Ако по-нататъшните изследвания потвърдят констатациите за човешките клетки, ограничаването на количеството на аспарагина при пациентите с карцином може да бъде потенциална стратегия, която да се добави към съществуващите терапии и за предотвратяване на разпространението на рака на гърдата, добавя Нот.

Изследователите изследват тройно-негативните клетки на рак на гърдата, които нарастват и се разпространяват по-бързо от повечето други видове ракови клетки. Те се наричат тройно-негативни, защото им липсват рецептори за хормоните естроген и прогестерон и произвеждат малко от протеина, наречен HER2. В резултат на това, те се съпротивляват на обичайните лечения, които са насочени към тези фактори и имат по-висок от средния процент смъртност.

Изследвания от минали проучвания установяват, че повечето туморни клетки остават в първоначалното място в гърдата, но тази подгрупа от клетки напуска гърдата и навлиза в кръвния поток. Тези клетки се настаняват в белите дробове, в мозъка и черния дроб, където се размножават. Изследователският екип търси особеностите на туморните клетки, циркулиращи в кръвта и в местата, където се е разпространил ракът.

Изследователите откриват, че появата на аспарагин синтетазата - ензимни клетки, използвани за получаване на аспарагин  - в първичен тумор е силно свързана с по-късното разпространение на рака.

Изследователите също установяват, че метастазите силно се ограничават чрез намаляване на аспарагиновата синтетаза посредством терапия с химиотерапевтичното лекарство L-аспарагиназа или диетично ограничаване. Когато лабораторните мишки получават храна, богата на аспарагин, раковите клетки се разпространяват по-бързо.

"Резултатите от изследването показват, че промените в диетата могат да повлияят както върху начина, по който дадено лице реагира на първичната терапия, така и върху вероятността смъртоносната болест да се разпространи по-късно", разказва водещият автор на изследването Грегъри Дж. Ханън (Gregory J. Hannon), професор по молекулярна биология на рака и директор на Института за изследвания на рака към Университета Кеймбридж в Англия.

Сега изследователите обмислят провеждането на клинично проучване в ранна фаза, при което здрави участници ще консумират ниско аспарагинова диета. Ако диетата води до понижени нива на аспарагин, следващата научна стъпка ще включва клинично проучване с пациенти с рак. Това проучване вероятно ще използва диетични ограничения, както и химиотерапия и имунотерапия, пояснява Нот.

Изследването на ефектите на аспарагина може да промени лечението и на други видове рак, твърдят изследователите.