25 февруари 2018
  •  Говорят медиците

Изчезнал вид гигантски костенурки от Галапагос може да бъде възстановен (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 юни 2017 в 15:0823830
Самотният Джордж, последният екземпляр от вида костенурки от остров Пинта. Снимка: Wikimedia Commons

Природозащитниците смятат, че могат да възстановят вид гигантска костенурка, изчезнал от средата на 19 век, който е уникален за Флореана, остров от архипелага Галапагос, съобщи NewScientist.

Намеренията на изследователите са описани в статия, публикувана в biorxiv.

Някога е имало 15 вида галапагоски гигантски костенурки, а 11 от тях са оцелели до наши дни. Популациите костенурки на всички острови на архипелага са били варварски унищожавани, след като моряците започват да зареждат корабите си с тяхното месо. Те също така донасят на островите животни като плъховете, които нападат яйца и млади костенурки, и кози, които унищожават техните местообитания.

Костенурките на остров Флореана са унищожени малко след посещението на Чарлз Дарвин през 1835 г. Друг вид костенурки от остров Пинта също е изгубен, след като последният екземпляр, кръстен Самотният Джордж, почина през 2012 година.

Но тези видове не може да са си отишли ​​завинаги. И двата вида костенурки - от Флореана и Пинта - имат седловидна коруба, което им позволява да проточват шиите си, за да достигнат по-високата растителност. През 2008 г. изследователи откриват няколко подобни на седла черупки на костенурки, живеещи около вулкана Волф на остров Изабела, различаващи се от куполовидните коруби на повечето сухоземни костенурки на острова.

Анализът на ДНК, събрана от седловидните черупки, показва, че са на костенурки,  потомци на костенурките от Флореана и Пинта, които учените смятат, че преместени между островите на кораби.

Тази находка на ДНК дава надежда за възстановяването на видовете във Флореана и Пинта чрез размножаване в плен.

През 2015 г. учените се завръщат при вулкана Волф, за да потърсят още костенурки с потекло от Флореана и Пинта. Те извършват кръвни изследвания на 144 екземпляра, а след това вземат 32 от най-обещаващите кандидати на кораб с хеликоптер и ги отвеждат в плен в развъден център на остров Санта Круз.

Генетични тестове предполагат, че две от костенурките са чистокръвна порода Флореански костенурки - което може би означава, че видът от остров Флореана всъщност не е изчезнал. За други 63 се смята, че имат произход от Флореана, но нито един изглежда не е от Пинта.

Биолози са започнали размножителна програма с 23 сухоземни костенурки, настанени в центъра за развъждане с цел да заселят отново остров Флореана с местния вид костенурки.

Това е един вълнуващ проект, разказва Крейг Станфорд, ръководител на групата за костенурките към Международния съюз за опазване на природата. "Имаме възможност да възстановим критично рядък и биологично забележителен вид до естествената му среда, което е една невероятна възможност, която не става много често. Аз съм предпазлив оптимист за шансовете ни за успех", отбелязва Станфорд.

Видео към новината