Изгражда ли Китай своя собствена „зона 51“?

Ваня Милева Последна промяна на 18 август 2021 в 00:07 12703 0

Полигонът за ядрени изпитания Лоп Нур Кредит: НАСА

Зона 51 в американския щат Невада е известна като един от най-сигурните военни комплекси в САЩ. Тестват се експериментални самолети и оръжейни системи.

Военни експерти смятат, че Китай изгражда подобен комплекс в пустинята на автономния район Синдзян. Американските компании Maxar и Planet Labs, занимаващи се с наблюдение на Земята от космоса, наскоро публикуваха сателитни снимки, показващи, че в Синдзян, разположен в най-западния край на страната, се извършват строителни работи за секретни военни проекти (1, 2).

В китайския район Синдзян вече се намират различни ядрени и военни съоръжения, включително Северозападния институт за ядрени технологии, полигонът за ядрени изпитания Лоп Нур и военното летище Малан и се очертава като подходящо място - далеч от цивилизацията. В Лоп Нур (1959) в миналото са извършени около 45 ядрени експлозии.

Съоръжението е изведено от експлоатация през 1996 г. Най-голямата забележителност сега са няколко големи писти, първата от които е построена през 2016 г. Сега има три, всяка с дължина пет километра, в триъгълна формация. Снимките на Maxar и Planet Labs показват драстичната трансформация от 2016 г., разширяването на Лоп Нур с писти и сгради. Освен това се съобщава за таен пробен полет с космически самолет. Още информация, свързана с ядрените технологии, може да намерите тук. Всичко това кара експертите да направят сравнение с американската „Зона 51“, област, където се изследват предела на технологиите на военните самолети и оръжейните технологии.

Предположението за китайски еквивалент на „Зона 51“ наскоро подтикна военни и космически експерти да хвърлят светлина върху разработката.

„Мисля, че наблюдаваме това, което изглежда като доста важно съоръжение за военните космически дейности на Китай, което изглежда нараства“, заявява военният експерт Анкит Панда (Ankit Panda) от Института за мир "Карнеги".

А Джонатан Макдауъл (Jonathan McDowell) от Харвард Смитсониан Центъра за астрофизика смята, че има нещо повече от временни жилища - близо десетина ремаркета са поставени близо до пистата. В сравнение с изпитателния полигон в Невада, в който "зона 51" е само част и който има 1100 сгради, китайският му аналог е скромен, но, както твърди Макдауъл, се говори за разширяване.

„Това изглежда е нещо повече от просто „идваме тук за уикенда“, казва Макдауъл - снимките от Maxar и PL показват, че сградите са издигнати около тестовия полет през септември и, както посочва Панда, приличат на други сгради от китайски военни съоръжения.

„Това може да са офиси за офицери, ако това наистина е място, което ще бъде някаква постоянна военна инсталация“, коментира Панда и смята, че съоръжението е подходящо за тестване на класифицирани устройства като „атмосферни самолети, самолети за полети на голяма надморска височина, безпилотни летателни апарати за полети на голяма надморска височина, потенциални бомбардировачи, други експериментални самолети“, като нещата, които се тестват в Зона 51.

Зона 51, известна още като „Страна на мечтите“

Зона 51 се намира в обширния полигон за изпитания и обучение на Невада, който се намира в района на езерото Груум ,северозападно от Лас Вегас. NTTR, управляван от Министерството на енергетиката (DOE), има десетки различни зони. Той включва изпитателен център AEC (проведени са около 1100 ядрени изпитания), въздушни бази и полигон за изпитване на оръжия на САЩ. Зона 51 заема по-северноцентралната част на зоната AEC. Район 51 първоначално беше военноморска авиобаза. Район 51, който сега носи прозвището „Страна на мечтите“ или „Кутията“, вече бе трансформиран през 50 -те години на миналия век, за да тества експериментални военни самолети и оръжия, включително шпионския самолет U2, и все още има слухове, че ще се проведе и разследване на катастрофирали НЛО. Извънземна технология или не, ясно е, че в Зона 51 се изследват границите на технологиите, вижте например F 117A, който е бил тестван тук. Целият район е естествено защитен от планински вериги и е заобиколен от електронни детектори, включително инфрачервени детектори, детектори за движение и амоняк (т.е за хора).

Накратко, хората са денонощни нащрек за всяко проникване.

Кредит X-37B; NASA.gov

Тайният космически самолет на Китай

Миналия септември експериментален космически самолет е кацнал на новата писта в Малан. Този космически самолет е изстрелян от ракета Long March 2F. Снимките на Maxar показват, че пистата тогава вече е била оградена от сервизни съоръжения, когато каца на 6 септември. Подробности за китайския космически самолет са неизвестни, той изглежда донякъде като космическата совалка, но по-малък.

„Със сигурност не е достатъчно голям, за да летят хора“, обяснява Джонатан Макдауъл.

Макдауъл проследява спътници и космически кораби. И продължава:

„Америка има двойка подобни космически самолети. Известни като X-37b, тези космически кораби изпълняват секретни мисии за ВВС. Според Макдауъл вероятно се използват като експериментална платформа за военни спътници, наред с други неща. X-37b вече има дълги, успешни тестови полети.

На 4 септември 2020 г. китайската държавна информационна агенция Xinhua съобщава:

„Китай успешно стартира експериментален космически кораб за многократна употреба с ракета-носител Long March 2F от центъра за изстрелване на сателити Джиукуан в северозападен Китай в петък".

Макдауъл разказва, че изстрелването е било забулено в тайна поради други китайски космически мисии. Не е съобщавана дата на пускане и повече подробности. Но любители проследяват траекторията на самолета, която преминава над Лоп Нур. Стават известни и датата, и часът на пристигане, снимката на Planet Labs около 2:00 ч. UTC 2020, приета на 6 септември.

Брайън Уидън (Brian Weeden) от Фондация Secure World заявява, че тези военни космически самолети имат основни функции бързо изстрелване на спътници, тестване на роботизирани системи за автономни маневри и разработване на хиперзвукови оръжия. Освен това, Китай не иска да изостава от САЩ и Русия, Уидън коментира:

„Ако американците имат един такъв [самолет], трябва да има основателна причина за това, така че по-добре да си вземем и ние“.

Лесно се натрапва сравнение с космическата совалка „Буран“, совалката, разработена от бившия Съветски съюз.

Източник: Maxar/NPR/Warzone/CIIP/J.McDowell/XinhuaNews