16 октомври 2018
  •  Говорят медиците

Изкуствен интелект откри лек за малария в паста за зъби (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 януари 2018 в 14:4017720

Съставкa на обикновена паста за зъби може да се използва за борба със щамовете на маларийните паразити, които са увеличили резистентността си към сега използваните лекарства, разказва IBTimes.

С помощта на изкуствен интелект изследователи от Университета на Кеймбридж установиха, че един обикновен компонент на паста за зъби, триклозан, може да помогне в борбата с повечето резистентни маларийни паразити.

Техните констатации са публикувани днес (18 януари) в списание Scientific Reports.

В хода на проучването учени използват изкуствения интелект, за да анализират как патогенът, маларийният плазмодий, взаимодейства с триклозан, антибиотик от обикновена "лечебна" паста за зъби. Този антибиотик потиска размножаването на бактериите, възпрепятствайки работата на един от техните основни ензими, отговорни за сглобяването на мастните молекули, необходими за нормална работа на клетъчните стени на бактериите.

Плазмодий. Източник: Pinterest

Загадката на необичайното поведение на антибиотика бе решена от Eve - автоматизирана система за провеждане на експерименти, контролирана от изкуствен интелект. Тя помогна на учените да създадат хиляди нови щамове дрожди, в чиято ДНК е трансплантиран един от жизненоважните гени на плазмодия, и да проверят как тази процедура се отразява на вероятността за оцеляване на гъбичките при контакт с триклозан.

Оказа се, че триклозанът потиска развитието на маларията, като пречи на работата на напълно различен ензим, на DHFR, отговарящ на сглобяването на молекулите аминокиселини и частите на бъдещите "тухлички" на ДНК. Върху този ензим въздействат няколко други вече известни лекарства за малария, но триклозанът почти не взаимодейства с човешката версия на DHFR и не предизвиква тежки странични ефекти.

Авокадото не е веганско!