20 март 2019
  •  Говорят медиците

Изкуствено слънчево затъмнение ще предизвика нов спътник на ЕКА (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 август 2016 в 13:5826330
Снимка: ESA-P. Carril

Европейската космическа агенция (ЕКА) планира да стартира през 2019 г. комплект от два сателита Proba-3. Космически апарат ще засенчи Слънцето като по този начин даде възможност да се наблюдава короната му, както учените правят при естествените затъмнения, съобщава сайтът на агенцията

Двата спътника ще бъдат стартирани заедно в силно елиптична орбита, като се започне с перигей (най-ниска точка) от 600 км до апогей (най-висока точка) от 60000 км, близо 1/7 от разстоянието до Луната..

На борда ще има два научни инструмента - коронограф ASPIICS и радиометър DARA, обяснява ръководителят на програмата Proba-3 Демиан Галано (Damien Galano).

Първият ще позволи да се наблюдава слънчевата корона във видима светлина, а вторият е предназначен за измерване на интензитета на слънчевата радиация.

"Короната е милион пъти по-бледа, отколкото самото Слънце, и за да се види светлината й, трябва да се закрие слънчевия диск. Идеята за коронографа е предложена от астронома Бернард Лайот през 1930-те години" - разказва Галано.

Коронография от един сателит. Схема: ESA

Коронография с два спътника. Схема: ESA

Това, че ще се наблюдава от двойка спътници, ще позволи да се реши проблема по-ефективно. Двата апарата ще бъдат разположени на около 150 метра един от друг, така коронографът ще бъде в достатъчно плътна сянака, избягвайки ненужната светлина от ефекта дифракция и да наблюдава по-прецизно слънчевата корона.