22 октомври 2017
  •  Говорят медиците

Изненада! Неизвестна последна снимка на кораба Розета

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 септември 2017 в 00:0350760
Последната снимка, направена Rosetta след катастрофата на 67P. Снимка: ESA

След като анализират данните от телеметрията, изпратени от космически апарат на Европейската космическа агенция "Розета" учените са успели да реконструират едно последно неизвестно изображение точно преди да завърши мисията си сблъсквайки се с кометата 67P, съобщи ЕКА.

След повече от 12 години в космоса, от които две години около кометата 67P/Чурюмов-Герасименко, историческата мисия Rosetta приключи на 30 септември 2016 г. , когато космическият кораб се разби в кометата.

Досега се предполагаше, че това е последната снимка на фотоапарата OSIRIS на "Розета" от височина 24,7 ± 1,5 м:

Източник: ESA

Но сега се оказва, че на сървърите на ЕКА има снимка, която е направена по-близо от височина от около 19,5 ± 1,5 м. Снимката не е забелязана преди, защото автоматичният софтуер за обработка на снимки не я е разпознал като пълно изображение.

Снимка, която показва как се съотнася мащабът на Rosetta и двете последни снимки - в червен квадрат е последната, а в жълт - предпоследната. Дължината на района на снимката е 55 метра, Rosetta е 32 метра дълга, заедно със слънчевите й панели, ширината е 2 м. Rosetta се разби на мястото, отбелязано с кръст. Източник: ESA

Изображенията са били разделени на телеметрични пакети на борда на Розета, преди да бъдат предадени на Земята.

Всичките снимки, направени с фотоапарата OSIRIS на "Розета", са по 23 048 байта на изображение и стигнаха до ESA под формата на шест пакета.

При прехвърлянето на последното изображение връзката е прекъсната след като са получени само три пълни пакети, с 12 228 байтове, получени общо или 53% от размера на цялата снимка. Софтуерът не приема данните за пълна картина, но инженерите от Гьотинген решават, че може да има смисъл от тези фрагменти от данни и реконструират изображението.

Снимката е 1х1 м и наистина е неясна, но се вижда район, пълен с дребни камъни. Долу е снимка, на която се вижда последната снимка в червено, а в жълто - предпоследната.

Последните снимки Розета в контекст. Източник: ESA

Най-малките подробности в новата последна снимка на "Розета" са само 2 мм. Последните снимки на Rosetta са твърде неясни, което е обяснимо, защото камерата не е проектирана да снима обекти в близост.