12 ноември 2019
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Изненадата кара децата да изследват света

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 април 2015 в 14:1223770
Снимка: interrete.org

Децата имат вродено знание за света и когато обектите не се държат в съответствие с тези знания, това ги предизвиква да изследват и учат по-добре, са открили психолози от университета Джонс Хопкинс, съобщава ScienceDaily.

Учените са провели няколко експерименти с 11-месечните деца, при които децата е трябвало да наблюдават поведението на обикновени играчки (топки, коли и т.н.). В някои случаи, поведението на обектите е в съответствие с обичайната физика, но в други - предметите изведнъж започват да се държат доста необяснимо. Например, една играчка кола, която се спуска надолу, изведнъж заобикаля някакво препятствие, вместо да се блъсне в него.

Авторите на статия в Science пишат, че изправени пред необичайна ситуация, децата по-добре запомнят свойствата на обектите. Нещо повече, странното поведение на един обект насърчава децата активно да го изследват: например, започват да удрят количката по масата, сякаш за да проверят нейната здравина, ако преди това тя е преминала през някакво препятствие. Ако изведнъж някаква играчка увисва във въздуха, вместо да падне, както е редно, детето започва да експериментира, пускайки я от височина. Можем да кажем, че децата се държат като учени, опитвайки се да се възпроизведат странните свойства на обекта, които са наблюдавали преди.

Тези непознати свойства са по-интересни за децата дори повече от новите играчки.

Преди няколко години в списание WIREs Cognitive Science е публикувана статия, в която се посочва, че бебетата могат да се справят с елементарна физика. Например, двумесечните бебета разбират, че незакрепен предмет може да падне, а ако един обект изчезне от поглед, все още продължава да съществува някъде. Малко след петмесечна възраст те могат да разберат на различията между твърди, насипни или течни вещества. Десетмесечните са наясно с разликата между "по-малко от" и "по-голямо от". Тези познания не са пасивен товар, а се използват активно от децата, те ги прилагат, експериментирайки с обектите.

Изненадата насърчава малките деца, които нямат дори и годинка, дори преди да са се научили да говорят, активно да разследват заобикалящия ги свят. Ние, възрастните, можем само да съжаляваме, че сме загубили тази способност.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Първото селфи в Космоса
11 ноември 2019 в 00:00
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.