Изненадващо: Космическата радиация няма силно влияние върху смъртността на астронавтите

Космосът е смъртоносен, но може би не толкова, колкото си мислехме

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 юли 2019 в 07:05 7831 0

Кредит NASA

Пътешествениците в космоса са изложени на уникални форми на йонизиращо лъчение, които представляват потенциално сериозни опасности за здравето. Смята се, че радиацията от Слънцето и космическите лъчи поставя астронавтите в по-висок риск от рак и сърдечни заболявания на по-късен етап от живота им.

Но ново проучване, което разглежда дали астронавтите умират по-рано заради радиацията, не намери такива доказателства.

"Не сме  изключвали и такъв резултат, но търсехме признаци и не видяхме", разказва Робърт Рейнолдс (Robert Reynolds) от Mortality Research & Consulting.

Правени са опити досега да се определи количествено риска от свръхсмъртност за астронавтите, изложени на космическа радиация, но статистическата мощност е много ниска - твърде малко космически пътешественици са починали, за да се сравнят с другите хора. Затова екипът на Рейнолдс използва статистическа техника за изчисляване на оцеляването за 301 американски астронавти и 117 съветски и руски космонавти.

От общата група към днешна дата са починали 89. Три четвърти от смъртните случаи при космонавтите се дължат на рак или сърдечни заболявания, докато при астронавтите това са само половината от смъртните случаи, вероятно защото е имало повече фатални злополуки в космическата програма на САЩ, като <катастрофата от совалката Challenge.

Тук, на Земята, сърдечните заболявания не ни дават повече или по-малко шанс да заболеем от рак - двете състояния се развиват относително независимо едно от друго. Но ако радиационното облъчване причинява нарастване на вероятността за двете състояния сред хората, които са били в космоса, тогава по-високата степен на смърт от едното заболяване би била снижена от по-високия процент от другото - защото този, който умре от сърдечни заболявания, не може да умре от рак.

„Ако излагането на космическа радиация е причинно свързано със смъртни случаи, дължащи се на две конкретни причини, например рак и сърдечно-съдови заболявания, тогава тези смъртни случаи, свързани със специфична причина, няма да бъдат статистически независими.”, пишат авторите.

Екипът на Рейнолд изобразява смъртността на космическите пътешественици с течение на времето като криви на оцеляване - които показват честотата, с която умира дадена група - за всяка болест. Изследователите не намират доказателство за космическата радиация като обща причинно-следствена връзка към тези две болестни състояния.

Това обаче не изключва възможността радиацията да влияе на астронавтите с по-висока степен за едното състояние, но не и на другото - например да причинява рак, но не и сърдечно заболяване.

Бъдещите космически пътешественици, които отиват по-далеч, ще бъдат изложени на по-високи нива на радиация, коментира Рейнолдс, което означава, че може да повлияе на здравето на всеки, който отива на Марс.

Справка:  Scientific reports, DOI: 10.1038 / s41598-019-44858-0