11 декември 2017
  •  Говорят медиците

Изображение на първата наблюдавана свръхнова

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 март 2015 в 10:2514570
Снимка: NASA

Благодарение на рентгеновия телескоп Chandra астрофизиците са създали изображение на свръхновата GK на Персей, избухнала през 1901 г. в съзвездието Персей, на разстояние 1500 светлинни години от Земята и станала първата супернова открита през 20-ти век, съобщи сайтът на НАСА.

Според учените, изследването на избухването на GK ще ни помогне да разберем по-добре динамиката на големите експлозии на свръхновите. С помощта на Chandra, астрономите са изследвали GK на Персей цели 13 години, а получените данни позволяват да се проследи в детайли събитията след експлозията. За година рентгеновата светимост на останките на свръхновата е намаляла с около 40%.

След ярката експлозия у GK на Персей започват да се проявяват редки избухвания и е повишила своята светимост 7-15 пъти в сравнение със спокойното си състояние. От 1966 г., данните за избухванията са станали редовни и затова е учените стигнали до заключението, че GK на Персей не е класическа свръхнова, а прилича на типична свръхнова-джудже.

25 декември 2017 в 00:0010184