18 януари 2019
  •  Говорят медиците

Изобретиха дъвка, която измерва кръвното налягане (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 декември 2016 в 11:3056850

В близкото бъдеще измерването на кръвното налягане може да става чрез дъвка. Научен екип създаде първата по рода си супердъвка, която работи като сензор за налягане.

Докладът е публикуван в списание Science.

За направата й е използвано малко количество от материала графен, който се състои от слой с дебелина един въглероден атоми и е добър проводник на електричество.

Учените поставят тънки люспи графен с дебелина от 1 нанометър в силиконов полимер, които изграждат микроскопична мрежа от електропроводници в полимера. Полученият материал е наречен G-дъвка ("G" от Graphene)

Екипът може да измери тяхното съпротивление - или колко трудно е за електрически ток да премине през проводниците. После G-дъвката е свързана посредством електроди към компютър. Когато е допряна до кожата в близост до каротидната (б.а. сънна) артерия на врата, пулсът нарушава потока на електричеството, преминаващ през графена, или с други думи променя стойността на съпротивлението на проводника.

По този начин учените могат да измерят колко голямо е налягането, което кръвта упражнява на артериалните стени в рамките на сърдечния цикъл - по-малко инванзивна алтернатива на традиционните апарати.

Материалът е 250 пъти по-чувствителен от най-евтиния сензор на метална основа на пазара.

Дъвката дори може да измери движенията на паяк.

Учените вече предприемат стъпки към комерсиализация на своето изобретение, тъй като разходите за производство на G-дъвката са ниски.